Pár týždňov pred Vianocami zaplavili vyhľadávanie v Googli reklamy na neznámy eshop s veľmi výhodnými cenami produktov. Určite si každý z nás všimol pri hľadaní výhodných ponúk počas Black Friday, alebo pred Vianocami v Shopping sekcii vyhľadávania Google eshop Temu.com.
Temu sa prezentuje ako Marketplace, ktorý spája výrobcov a obchodníkov priamo so spotrebiteľmi všade vo svete, čím generuje dopyty, ktoré vedú priamo k výrobcom, čím dokážu znížiť náklady na minimum a dopriať tak spotrebiteľom tovary, ktoré by si inak nemohli dovoliť. Jedná sa oficiálne o americkú spoločnosť so sídlom v Massechusetts, na ktorej pozadí je však čínsky gigant PDD Holding (so sídlom v Írsku 😉 )
Veľa sa hovorilo o bezpečnosti nakupovania na Temu, hlavne v aplikáciách na mobilných telefónoch, ktoré dokážu sledovať množstvo dát z našich telefónov. To ale hodnotiť nejdeme, skôr by sme sa pozreli, ako si Temu viedol z pohľadu komunikácie vo vyhľadávaní a na sociálnych sieťach.
Ako si počínal eshop Temu.com v platenom vyhľadávaní na Google
Pre účely tohto článku sme si vytipovali zopár generických slov, ktoré by mohli byť dostatočne vyhľadávané v súvislosti s Vianocami a darčekmi. Najzaujímavejšie nám vyšlo samotné slovo „vianocne darceky“. Sledovali sme predvianočné, resp vianočné obdobie od 13. decembra do 27. decembra. Zaujímali sme sa o platené vyhľadávanie – čiže shopping reklamy a textové reklamné texty v Google. Analýzu sme robili v nástroji Search Monitor, ktorý používame na monitoring plateného vyhľadávania pre našich klientov.
Zdroj: Google Trends – slovo “vianocne darceky”
Shopping
Ako môžeme vidieť, pri slove vianocne darceky Temu ponúklo až 30 rôznych produktov s cenami od 2 eur. Zobrazovali sa najčastejšie spomedzi všetkých konkurentov – Temu mal vyše dvojnasobok zobrazení produktov, ako lokálny (stredoeurópsky) 4home.sk.
V čase vidíme, že s 4home sa striedali pred Vianocami celkom rovnomerne. Počas vianočných dní, kedy lokálni predajcovia vedeli, že tovar už doručiť nestihnú, už jednoznačne dominoval.
Hoci je už s tipmi na vianočný darček neskoro, ale predsa len to spomenieme, aby bol prehľad kompletný. Tu je zoznam 10 najponúkanejších produktov, ktoré Temu zobrazoval pri slove vianočné darceky:
Textové reklamy vo vyhľadávaní
Ak sa pozrieme na textové výsledky vyhľadávania (tzn. nie shopping reklamy), Temu nezaháľali ani tu. Na grafe vidíme, že majú v priemere jednu z najvyšších pozícii ale tiež vysokú frekvenciu zobrazovania.
Kreatívne sa už ale až tak nesnažili. Texty sú písané veľmi lámanou slovenčinou a heslovite, bez hlbšieho významu. Prípadne s prímesou anglických výrazov.
Treba zdôrazniť, že Temu cielilo vyslovene na desktopové zariadenia. Úplne sa vyhýbalo mobilom. V nich teda nijako lokálnych konkurentov neovplyvnilo.
Presah do SEO
Do SEO nahliadneme iba veľmi krátko, keďže Temu sa v organike vôbec nenachádza. Všetku svoju vizibilitu v SERP naháňa pomocou platených zobrazení.
Keď sa pozrieme na spomenuté výsledky vyhľadávaní, môžeme zhrnúť aktivity Temu tak, že sa sústredia na veľmi generické kľúčové slová. Nakoniec im ani nič iné neostáva, keďže predávajú no name výrobky, ktoré by pod ich konkrétnym označením nikto nevyhľadával. Naopak, lokálne eshopy sa sústreďujú na konkrétne názvy produktov a k nim zobrazujú prislúchajúce reklamy v platenom vyhľadávaní. V posledných dňoch však môžeme vidieť, ako sa Temu zobrazuje aj na výsledky vyhľadávania pri svojich konkurentoch.
Social
V krátkosti sa pozrieme aj na aktivity na sociálnych sieťach Facebook a Instagram. Podľa Meta Ads Library sme našli reklamy, ktoré sú dynamického charakteru z pohľadu kreatív. Sú však rôzne zacielené na konkrétne cieľové skupiny podľa pohlavia a veku. Našli sme tak vyše stovky rôznych kreatív denne, ktoré majú zásah od pár stovák používateľov až po desiatky tisíc zasiahnutých ľudí na sociálnych sieťach.
Temu môžeme považovať za veľkého a agresívneho konkurenta pre slovenských obchodníkov. Minimálne pri pohľade do reklamných systémov, kde zobral veľkú časť reklamného priestoru.