Pamätáte si tie časy, kedy sa rezervácie klientov vo firmách zapisovali na fyzické papiere perom alebo starou dobrou ceruzkou? A spomínate si na tie nepríjemnosti, kedy ste zrovna tieto papierové hárky nemali pri sebe a museli ste sa ospravedlniť a zavolať neskôr? Alebo na nesynchronizáciu s kolegom, ktorý práve do telefónu klientovi potvrdil termín, ktorý ste však vy perom do hárku zapísali pre iného klienta?

Hovorí sa, “staré dobré časy”, ale v tomto prípade to absolútne neplatí. Máme tu našťastie dobu internetu, technológií a digitalizácie. Napriek tomu stále veľké množstvo digitálnych pracovníkov používa manuálne postupy a svoju energiu tak využíva neefektívne. V nasledujúcom dvojblogu vám prinášame 17 tipov na marketingové automatizačné triky, ktorými zaručene nakopnete svoju výkonnosť pri práci marketéra.

Úvod

Marketingová automatizácia predstavuje oblasť MarTech-u (Marketing Technologies) vo forme rôznych softvérov, ktoré dokážu bez potreby manuálnych zásahov vykonávať všakovaké marketingové operácie. Je to technológia, ktorá tiež automatizovane riadi procesy, či kampane naprieč viacerými kanálmi.

Využitie marketingovej automatizácie je vhodné vo veľkom množstve prípadov, ktoré však možno zhrnúť do troch veľkých oblastí:

  • úlohy, ktoré treba robiť pravidelne alebo v konkrétny čas;
  • úlohy, ktoré zahŕňajú presun dát medzi aplikáciami; a
  • úlohy, ktoré sú síce jednoduché, ale často sa opakujú, sú časovo náročné a majú nízku pridanú hodnotu.

Okrem toho je však na úvod tiež dobré poznamenať, že marketingová automatizácia dokáže byť dobrý sluha, ale veľmi zlý pán. Zastaviť rozbehnutú automatizačnú mašinu nemusí byť vždy jednoduché, v niektorých prípadoch je to dokonca až nemožné (odoslaný mail sa už po otvorení prijímateľom nedá “ododoslať” a pod.).

Poďme sa preto spolu pozrieť na to, ako dokážete aj vy využiť automatizáciu vo svoj prospech. Nasledujúcich 17 tipov rozdeľujeme do štyroch väčších celkov a pozrieme sa na lepšiu organizáciu práce, možnosti pri e-mail marketingu, hacky pri PPC kampaniach a predstavíme si aj fantastický nástroj Zapier.

ORGANIZAČNÉ TIPY PRE ĽAHŠIU PRÁCU

Začneme zľahka, trikmi na lepšiu organizáciu práce. Automatický out-of-office e-mail pri dovolenke asi poznáme všetci, pripomienky v telefónoch zrejme tiež. Už menej ľudí pozná nasledujúce oblasti:

  • Mesačný reporting cez Looker Studio / Power BI: drvivá väčšina klientov marketingových agentúr vyžaduje istú formu reportingu aktivít na rôznej frekvencii. Môžu to byť agregátne dáta za celú kampaň, ale pokojne aj priebežný vývoj konverzného pomeru počas trvania kampane. Interaktívne nástroje, ako Looker Studio od Google (aka Google Data Studio), prípadne Power BI od Microsoftu dokážu pospájať dáta z viacerých zdrojov a real-time ich klientovi zobrazovať bez potreby manuálnej prípravy excelov.

  • Monitoring konkurencie: častokrát sa nám marketérom stáva, že sme natoľko zavalení starostlivosťou o vlastné kampane, až od toľkej zodpovednosti zabúdame na kontrolu našich konkurentov. Toto závisí od konkrétnych aktivít a oblastí, ktoré chceme monitorovať, avšak väčšina popredných marketingových nástrojov takýmito možnosťami disponuje. Či už sú to knižnice reklám od Googlu a Mety, konkurenčné stránky na Facebooku, Instagrame, TikToku, LinkedIne, či Youtube, biddovanie na brandové kľúčové slová v Searchi alebo zmena pozície v SERP-e pri SEO projektoch. Možností je naozaj veľké množstvo, preto si na konkurenciu určite posvieťte aj vy. Na veľkú časť udalostí je totiž možné nastaviť notifikáciu alebo automatizovanú optimalizáciu.

  • Google Alerts: fantastický pomocník pre plošné monitorovanie vznikania nových výstupov na internete s konkrétnym kľúčovým slovom. Vhodný pre monitorovanie brandových kľúčových slov v rámci Brand Safety, prípadne pre offpage SEO, prostredníctvom neustáleho prísunu nových stránok s potenciálom pre následný linkbuilding.
  • Plánovač sociálnych sietí: o potrebe vytvorenia stratégie pre správu sociálnych sietí sa už toho napísalo veľa a je to bezpochyby veľmi dôležitá súčasť digitálneho marketingu. Vďaka rôznym plannerom je možné príspevky na zverejnenie naplánovať naraz, s požadovaným rozmiestnením v čase, či podľa tém. Vďaka tomu zabezpečíme, že sa feed nebude napĺňať spontánne a chaoticky, ale koordinovane a hlavne automatizovane. Po zvyšok mesiaca sa tak môžeme venovať rôznym iným činnostiam.

E-MAILINGOVÁ AUTOMATIZÁCIA

Veľmi dôležitou oblasťou digitálneho marketingu je bezpochyby (áno, stále aj v roku 2024) e-mailový marketing. Aj tu je možností na automatizáciu nespočetné množstvo. Priblížime si preto aspoň niektoré.

  • Prosba o recenziu: potreba zbierania recenzií súvisí s marketingovou psychológiou a javom zvaným sociálne schválenie (ang. social proof). Viac o tejto fascinujúcej oblasti sme písali v tomto blogu. Na nastavení automatizovaného e-mailu s prosbou o udelenie recenzie po obslúžení zákazníka nie je nič komplikované. Firma si tak dokáže pomerne jednoducho zabezpečiť pravidelný prísun nových recenzií, čo napomáha lokálnemu SEO, či zlepšeniu vnímania značky. Zvládne to väčšina popredných e-mailingových nástrojov (Mailchimp, Ecomail, Brevo) a aj niektoré CRM (Hub Spot, Monday), prípadne rezervačné systémy.
  • Redukcia churn rate: metrika “churn rate” je pomerový ukazovateľ referujúci na podiel zákazníkov, ktorí prestali byť aktívni a stratili sme ich. Podľa frameworku SEE-THINK-DO-CARE by sme sa mali sústrediť nielen na nákladné a náročné akvizičné aktivity, ale po získaní klienta ho následne treba aj dobre obslúžiť a ďalej sa oň starať. Práve taktika redukcie churn rate nám môže pomôcť zachrániť aspoň časť tých klientov, ktorých by sme stratili. Napríklad v e-mailingovom nástroji Brevo je možné takúto automatizáciu nastaviť na zopár klikov, pričom segment neaktívnych užívateľov tento nástroj dokáže pripraviť tiež. Zjednodušene môžeme povedať, že po tom, čo zákazník s mailami neinteragoval vybraný počet dní, systém mu zašle nami preddefinovaný e-mail.

  • Čas nakúpiť znova: pri produktoch s charakterom opakovanej spotreby tiež nie je na škodu zákazníkom pripomenúť preferovaného predajcu (našu firmu) pri ďalšom nákupe. Ak je aspoň približne možné vypočítať dĺžku cyklu spotreby jednotky nášho produktu, tesne pred koncom tejto periódy je efektívne poslať napríklad takýto e-mail:

Zákazníkov, ktorí si produkt zakúpili, môžeme ihneď po kúpe automatizovane zaradiť do segmentu, ktorému po zvolenom čase pošleme pripravený e-mail.

  • Lead nurturing: lead nurturing alebo “vyživovanie” získaných potenciálnych zákazníkov, ktorí ešte nie sú pripravení nakúpiť, je proces postupnej kultivácie týchto kontaktov, s cieľom finálnej konverzie. Patrí medzi esenciálne taktiky typicky pri predaji produktov s dlhším rozhodovacím procesom a komplikovanejšou cestou zákazníka (ang. customer journey). Napríklad, pri predaji drahých investičných apartmánov asi nemôžeme očakávať priamy nákup po druhej, či tretej interakcii s reklamou. Takáto automatizačná sekvencia môže pokojne trvať aj 15 mesiacov. V e-mailingových nástrojoch typu Brevo je možné nastaviť ľubovoľné medzery medzi jednotlivými mailami a rôzne ďalšie podmienky, ktoré dokážu lead priebežne z automatizácie vylúčiť. Toto sa typicky udeje po jeho kvalifikovaní a transformácii na platiaceho zákazníka.

Marketingová automatizácia je bezpochyby neoceniteľným pomocníkom v dnešnej instantnej dobe, kedy ako marketéri potrebujeme častokrát reagovať real-time.

V druhej časti nášho dvojblogu si priblížime kampaňové tipy na automatizáciu PPC aktivít, ako aj vynikajúci nástroj Zapier.

 

Využívajme silu technológií a automatizácie v čo najväčšej možnej miere, priatelia! Pretože, ako povedala herečka Michael Hyatt, automatizácia je jednorazové vyriešenie problému a následne jeho prepnutie na autopilota 🙂.

Podobné články