Tento text Vám prinášame, aby ste sa aj Vy vedeli dostať k exkluzívnemu obsahu mediálne.sk. Uvedenému odbornému portálu ďakujeme, že tento text môžeme s Vami zdieľať v takmer plnom rozsahu. Samozrejme, je pre Vás dostupný aj na webovej stránke mediálne.sk.

 

Výdavky na reklamu podľa najväčších globálnych mediálnych sietí porastú aj v roku 2020, vyplýva z ich prognóz na najbližšie mesiace. Nárast by mal byť na úrovni 3,9 až 4,3 percenta, trendom však zároveň bude pokles podielu publika vyhľadávajúceho obsah v komerčných médiách.

Podľa aktuálnej štúdie agentúry ZenithMedia „Advertising Expenditure Forecast“ porastú globálne výdavky na reklamu v roku 2020 o 4,3 percenta.

Zároveň ale komerčné médiá, ktoré živí primárne inzercia, obslúžia o 1,6 percenta menej konzumentov ako v predošlom roku. Priamo s tým súvisí predpokladané výraznejšie zvýšenie cien inzercie – 6,1 percenta.

Nájsť publikum je náročnejšie

Ceny posúvajú nahor aj presuny publika. Už totiž neplatí, že reklama najviac zasahuje ľudí prostredníctvom televízie.

Naopak, masové publikum sa fragmentuje a napríklad časť klasického televízneho publika sa čoraz viac presúva na internetové televízie či platformy ako Netflix, Amazon Prime Video, HBO či Disney+.

K lepšiemu dosahu inzerentom nepomáha ani blokovanie reklamy v internetovom priestore. Dopyt po reklame v ostatnom desaťročí neustále rástol – výdavky na reklamu stúpali od roku 2010 v priemere o 5,1 percenta, ale počet oslovených divákov v rovnakom období klesol o 1,3 percenta, uvádza ZenithMedia.

Zasiahnuť diváka je dnes preto nákladnejšie. „Dni, keď sme mohli nájsť publikum na jednom mieste, sú už dávno preč. Teraz nám však technológie umožňujú nájsť ho kdekoľvek, online alebo offline. Prostredníctvom väčšej efektivity a efektívnosti (nových kanálov), vieme získať späť hodnotu pre našich klientov – a to vďaka tomu, že zacieľujeme a oslovujeme spotrebiteľov správnym odkazom v správnom momente,“ uviedol global brand prezident spoločnosti Zenith Matt James.

Globálny rast znižuje obchodný spor

Rast trhu na seba preberajú najmä online videá a sociálne médiá. Medzi rokmi 2019 a 2022 porastie podľa odhadu online video v priemere o takmer 17 percent, o približne 14 percent ročne sociálne siete, a to najmä z dôvodu zvýšeného používania smartfónov.

Kino, ktoré si z reklamného koláča ukrajuje najmenej, pozoruje dynamickejšie tempo rastu – bolo tretím najvýraznejšie rastúcim kanálom so zhruba 12-percentným nárastom, aj keď jeho podiel je stále ešte marginálny.

Zaujímavým faktom podľa mediálnej spoločnosti je, že televízia by už nemala v najbližších troch rokoch na kľúčových trhoch zaznamenať žiadny rast. Výdavky na inzerciu v printových médiách majú naopak poklesnúť o 4,5 percenta ročne, v prípade magazínov až o osem percent.

Celkový medziročný rast globálnych výdavkov má byť len o desatinu percenta vyšší ako v roku 2019, čo spôsobil obchodný spor medzi USA a Čínou. Ten znižuje rast a zvyšuje neistotu, vďaka čomu sú inzerenti opatrnejší pri zostavovaní svojich rozpočtov.

Za normálnych okolností by bol rast vyšší, lebo rok 2020 je rokom, ktorý môže ťažiť z významných udalostí, ktoré sa konajú len raz za štyri roky, ako sú letné Olympijské hry, Majstrovstvá Európy vo futbale, ale aj prezidentské voľby v USA. Tieto stimulanty výdavkov na reklamu prinesú trhu odhadom 7,5 miliardy dolárov.

Trhy v USA a Číne budú stále viesť globálny rast výdavkov do reklamy. Očakáva sa, že spolu budú v nasledujúcich troch rokoch tvoriť 56 percent celkového nárastu mediálnych investícií, pričom trh v USA porastie o 39,1 miliardy dolárov a v Číne o 10,3 miliardy dolárov. India bude tretím najväčším prispievateľom na svetový reklamný trh, ktorý v rokoch 2019 až 2022 porastie o 4,3 miliardy dolárov.

„Keďže geopolitické napätie vymaže väčšinu očakávaných ziskov zo športových akcií a volieb, rok 2020 bude pre reklamný trh sklamaním,“ povedal Jonathan Barnard, hlavný analytik spoločnosti Zenith.

„Ak sa urovná obchodná vojna, sme si istí, že do roku 2021 budeme predpovedať 4,5-percentný nárast globálnych výdavkov na reklamu napriek absencii týchto štvrťročných udalostí,“ dodáva.

Aj slovenský trh čaká rast, ktorý potiahne online

Slovenská pobočka agentúry Zenith Media odhaduje celkový rast čistých reklamných výdavkov v budúcom roku o 2 až 2,5 percenta. Očakáva, že oproti minulému roku trochu spomalí rast televízneho trhu, niekde na úroveň okolo 2,9 až 3,1 percenta.

Celkový rast trhu bude teda primárne ťahaný rastom onlineu, ktorý agentúra medziročne odhaduje na sedem percent. Tento rast spôsobí najmä videoreklama, Google respektíve sociálne siete.

Z pohľadu nákupu stále väčšiu časť bude tvoriť priamy nákup, ale programmatic sa už výraznejšie doťahuje. Agentúra tiež odhaduje mierny rast pre outdoor, pri rádiu predpokladá skôr stagnáciu a pre printy ďalší pokles.

My ešte dopĺňame graf, ako očakávame, že bude vyzerať rozdelenie slovenského mediálneho trhu v roku 2020.

Naše ďalšie články