V poslednom čase sa na internete čoraz častejšie stretávame s pojmom “fediverzum”. Možno ste už o ňom čítali alebo počuli niekoho hovoriť. Tento fenomén stojí za to lepšie pochopiť, pretože ak sa fediverzum skutočne chystá zmeniť internet, tak ho zmení radikálne, ako pre používateľov, tak pre marketérov (a ak nie, tak máte minimálne tému pri ďalšom networkingu).

 

Čo teda je fediverzum?

Je to prepojený ekosystém sociálnych platforiem založený na otvorenom protokole nazvanom ActivityPub, ktorý umožňuje prenášať váš obsah, údaje a sieť sledovateľov medzi rôznymi sieťami.

Fediverse, ActivityPub

Ešte raz?

Fediverzum je, akoby ste spojili TikTok, Snapchat, Instagram, Facebook a YouTube a urobili ich všetky interoperabilné. Slovo “interoperabilné” je termín, ktorý znamená schopnosť rôznych systémov, technológií alebo programov pracovať spolu bez problémov a vzájomne komunikovať. V laickej reči to znamená, že rôzne veci dokážu spolupracovať a komunikovať medzi sebou bez toho, aby ste museli riešiť zložité technické problémy.

Predstavte si to napríklad na mobiloch, ak máte dva rôzne operačné systémy Android a Apple a chcete poslať správu z jedného telefónu na druhý bez problémov, musia byť interoperabilné, aj keď používajú rôzne aplikácie na posielanie správ.

V prípade sociálnych médií, keď hovoríme o interoperabilite, ide o schopnosť rôznych sociálnych sietí alebo platformách pracovať spolu a umožniť používateľom zdieľať obsah, komunikovať a interagovať medzi rôznymi platformami bez obmedzení. To môže znamenať napríklad možnosť zdieľať príspevok z jednej sociálnej siete na druhú alebo komentovať príspevok na jednej platforme a vidieť ho na druhej. Interoperabilné sociálne médiá by teda umožňovali používateľom udržať si svoju online prítomnosť a komunikovať s rôznymi skupinami ľudí bez toho, aby boli viazaní na jednu konkrétnu platformu.

A ak by ste chceli odísť z jednej platformy na inú, mohli by ste si so sebou zobrať celý svoj obsah, všetkých svojich sledovateľov, celú svoju „sociálnu“ identitu.

 

Prečo by nás to malo zaujímať?

V posledných rokoch sa preukázalo, že sociálne platformy nie sú stabilné miesta. Stačí si len spomenúť na to,  ako sa zmenil Twitter po tom, čo ho kúpil Elon Musk.

Navyše, milióny tvorcov, ktorí strávili roky budovaním followerov a podnikaním na týchto platformách, zisťujú, ako rýchlo môže všetko zmiznúť. Algoritmy sa menia, priority spoločnosti sa menia a zrazu buď predávate veci cez video selling, vytvárate virálne videá, alebo ste zapadnutí vo feede.

Ľudia hľadajú platformy, kde sa necítia uviaznutí. Kde, ak chcú odísť niekam inam, môžu so sebou vziať nielen svoje príspevky, ale celý svoj zoznam sledovateľov. Kde nie sú okamžite odrezaní od všetkých svojich komunít len preto, že odstránia aplikáciu, ktorá už pre nich stratila pôvodný význam.

 

Aké platformy fungujú v rámci fediverza?

Existuje množstvo sociálnych sietí v rámci fediverza. Niektoré už existujú, a ďalšie ešte len prichádzajú.

Najpopulárnejšou a najzvučnejšou aplikáciou v rámci fediverza je Mastodon. Je kompatibilná a prepojená so všetkými ostatnými. Je tam tiež aj Pixelfed, podobný Instagramu. Lemmy je aplikácia ako Reddit. PeerTube buduje aplikáciu podobnú YouTube. Friendica je trochu ako Facebook. Akoby každá jedna masovo využívaná sociálna sieť mala svoju „dvojičku“ vo fediverze.

Sociálna sieť Mastodon

Aj keď Fediverzum je platformovo nezávislé, zdá sa, že jeden z najväčších technologických gigantov, Meta, ktorá vlastní Facebook, sa pokúša získať svoj diel z koláča. Ich aplikácia Threads by mohla byť tým pojítkom k Fediverzu.

Podporený infraštruktúrou Meta, Threads zaznamenal nevídaný rast počas svojho prvotného spustenia v lete 2023 (decembri 2023 na Slovensku), prekonávajúc 100 miliónov registrovaných používateľov v prvom týždni. V rovnakom čase prisľúbila platforma, že sa pridá k fediverzu. 

 

„Ak sa Threads pripojí, spojilo by to masové publikum a ľahký prístup, pretože ľudia už sú na tejto platforme,“ povedal Shatesha Scales-Flanigan, supervízor pre platené sociálne siete v agentúre Rain the Growth Agency. „Keď príde čas na prechod k fediverzu, komunikácia a vstupný bod sa začnú s Threads.“

Záväzok Meta pripojiť Threads k fediverzu a jeho 12 miliónov používateľov je zdanlivo skorou, a riskantnou stávkou, na ďalší vývoj internetu. Najmä keď v posledných rokoch sa marketéri popálili na sľuboch, ktoré nedodržali s kryptomenami, NFT a dokonca aj Metaverzom, ktorý sa nezačal vyvíjať tak rýchlo, ako odvetvie očakávalo, ak vôbec. Podľa Meta blogového príspevku budúcnosť sociálnych sietí je decentralizovaná, čím sa Meta stane prvým hráčom v priestore, ak sa Threads pripojí k fediverzu. A Threads už naozaj spúšťa beta verziu integrácie fediverse v USA, Kanade a v Japonsku. Mark Zuckerberg nedávno oznámil, že zapnutie funkcie umožní vzájomne pridávať príspevky a zobrazovať lajky z iných federovaných platforiem, ako je napríklad Mastodon.

Zuckov prvý post vo fediverse

Takže v skratke, ak hovoríme o fediverze, hovoríme o decentralizovanej, prepojenej sieti sociálnych médií, kde máte väčšiu kontrolu nad svojím obsahom a kde môžete svoje dáta ľahko presúvať z jednej platformy na druhú.

 

Aké sú kľúčové faktory (ne)úspechu?

Do úvah o tomto novom vševesmíre sociálnych sietí vstupuje aj bezpečnosť osobných údajov a prípadná regulácia. Tieto kľúčové aspekty môžu výrazne ovplyvniť rast a prijatie fediverza.

Bezpečnosť osobných údajov je stále kritickou témou vo svete digitálnych médií, a to aj v kontexte fediverza. Zatiaľ čo decentralizovaný charakter fediverza môže poskytovať väčšiu kontrolu používateľom nad ich údajmi, existuje aj potenciálne riziko, že neprimeraná ochrana údajov na niektorých malých serveroch môže viesť k bezpečnostným problémom. Preto je dôležité, aby sa federované platformy zamerali na  zabezpečenie údajov a poskytovanie transparentných informácií o tom, ako sú údaje spracovávané a chránené.

Ďalšou výzvou je boj proti šíreniu nelegálneho a škodlivého obsahu, ktorý môže byť ťažšie regulovať pri decentralizovanom charaktere fediverza. Proti týmto „nešvárom“ internetu intenzívne bojuje Európska únia prostredníctvom Digital Services Act a je len otázkou ako by sa vyrovnala s novým nastavením. Suplovať túto úlohu by mohli vládne inštitúcie, ale podľa predchádzajúcich skúseností sa ukazuje, že sa zväčša zameriavajú na iné priority.

Okrem toho vstupuje do hry aj používateľská skúsenosť a ich schopnosť adaptovať sa na nový systém. Môže prevládnuť strach z nových technológií alebo obavy o bezpečnosť svojich údajov alebo kvalitu obsahu na federovaných platformách. Musia mať dostatočnú motiváciu, aby boli ochotní opustiť svoje zaužívané platformy.

Takto si AI predstavuje decentralizovanú budúcnosť sociálnych médií

V neposlednom rade do „hry o prežitie“ vstupujú aj značky a marketingoví odborníci, ktorí sociálne siete využívajú ako mediálne kanály. A tieto skupiny zatiaľ nevidia Fediverzum ako potenciálnu príležitosť. Hoci to by sa mohlo zmeniť. Ako sa pohybujeme vpred, bude zaujímavé sledovať, ako sa trh prispôsobuje novým trendom a technológiám.

Veľkým rozdielom je najmä to, že fediverzum je zamerané na bezplatnú reklamu, čo znamená, že značky by museli intenzívne pracovať na vybudovaní organickej prítomnosti a dôveryhodnosti vo vnútri komunít namiesto toho, aby investovali peniaze do reklamy.

Hlavným lákadlom pre značky je experimentovanie s novým modelom budovania publika. Platenie za pozornosť zákazníka sa stáva čoraz drahším, a preto vzniká priestor na preskúmanie alternatív. Fediverzum ponúka marketérom príležitosť experimentovať s interakciami medzi značkami a zákazníkmi a budovať komunity. Napriek tomu sa nekoná hromadný odchod z existujúcich platforiem, a ďalší vývoj sveta sociálnych médií ešte nenadobudol jasný obraz. To robí fediverzum ťažko predajným.

Napriek neistotám však stále existuje priestor pre otázky a prehodnotenie prístupu k sociálnym médiám. Čím viac sa rozpráva o tejto téme a o tom, čo to znamená pre marketérov, tým viac otázok sa pravdepodobne objaví. Preto je dôležité sledovať, ako sa táto téma vyvíja a ako môžu značky využiť potenciál, ktorý ponúka fediverzum.

 

Zdroje:

https://digiday.com/marketing/will-threads-be-the-link-between-marketers-and-the-fediverse/

https://www.republicworld.com/tech/threads-just-entered-fediverse-all-you-need-to-know-about-this-ensemble-of-social-networks/?amp=1

https://www.theverge.com/2024/3/21/24107881/threads-fediverse-beta-launch-mastodon

https://www.theverge.com/24063290/fediverse-explained-activitypub-social-media-open-protocol

Naše ďalšie články