V posledných rokoch ste si určite viacerí všimli, že sa v zozname zariadení, na ktorých sa vaša YouTube reklama môže zobraziť, objavilo okrem pôvodnej trojice (mobile phones, desktop, tablet) aj štvrté zariadenie – connected TVs. Keďže štandardne sa pomer tohto zariadenia dostane na aspoň 15%-20% a v niektorých prípadoch už dokonca ukrojí vyšší počet zobrazení ako samotné mobilné zariadenia, začína byť táto obrazovka v priestore digitálnej reklamy celkom zaujímavá. A tu sa v hlave potom rodí otázka, ako ďalej vieme s touto obrazovkou pracovať.

Čo sú connected TVs?

Pojem connected TVs (CTV) zastrešuje všetky televízory, ktoré sú pripojené na internet a ponúkajú ich používateľom obsah nad rámec tradičného televízneho vysielania. Samotné pripojenie na internet je najčastejšie priamo cez smart TV, alebo sekundárne cez externé streamingové zariadenie alebo hernú konzolu.

Výdavky do CTV reklamy

Vysoký focus na spendy do CTV má v súčasnosti primárne US market, dôvodom je práve veľký počet možností inzercie a inventory, ktoré im ponúkajú ich streamingové platformy zobrazujúce reklamy (Hulu, Amazon, Roku, Netflix…). Je odhadované, že výdavky do CTV ads porastú medziročne o vyše 22% a pôjde tak o najrýchlejšie rastúci reklamný formát.

Na Slovensku a v Európe je využívanie CTV ads miernejšie, na svoj boom ešte len čakajú. Podľa prieskumu DoubleVerify a IAB Europe medzi profesionálmi na reklamnom trhu až takmer 70% respondentov momentálne alokuje do tohto kanálu iba 0-10% reklamného rozpočtu.

 

Výhody reklamy v CTV

Jednou z hlavných výhod, ktorá hneď udrie do očí, je veľkosť obrazovky a s tým spojená veľkosť samotného reklamného formátu. Okrem veľkosti formátu je výraznejšia aj viewability a stúpa aj dopozeranosť videa oproti zvyšným zariadeniam (v súčasnosti má toto zariadenie najvyšší view rate v našich YouTube kampaniach). Keďže ide o digitálny formát, dajú sa pri ňom samozrejme využiť rôzne možnosti cielenia a merania a takisto prekliky na stránku, či appku. CTV zároveň ponúka zásah aj užívateľov, ktorých už tradičnou TV reklamou nezachytíte.

S výhodami idú ruka v ruke aj cieľové metriky, ktoré môžu CTV priniesť. Hlavný focus je stále na brandové metriky, ale priestor v hlavách marketérov dostávajú aj predajné ciele.

 

Možnosti komunikácie v CTV na Slovensku

Najjednoduchším nástrojom, pomocou ktorého viete zobraziť svoju reklamu na Connected TVs, je YouTube. Štandardne je TV screen súčasťou mixu zariadení, na ktorom kampaň beží, no vďaka stále stúpajúcemu počtu zobrazení viete plánovať kampane aj s focusom iba čisto na toto zariadenie. Kvôli vysokej viewability a dopozeranosti môže ísť o veľmi dobrý doplnok kampane.

Z lokálnych hráčov sa dostanete na CTV pomocou in-stream video reklamy napríklad cez aplikáciu JOJ Play, ktorá ponúka zobrazenie vyslovene na TV screen. Ďalšou možnosťou je video reklama v zahraničných streamingových platformách, ktoré sú síce dostupné na Slovensku, ale menej populárne. Toto inventory je možné zakúpiť cez dodávateľa Teads.

V posledných mesiacoch sa na slovenskom trhu objavila aj ďalšia možnosť inzercie v connected TVs. Ide o natívne reklamy, ktoré sa zobrazujú priamo na homescreene televízorov. Tieto formáty majú okrem svojej veľkosti a rôznych možností engagementu (preklik na web, alebo do appky) výhodu úplne prvého kontaktu s používateľom, hneď po zapnutí TV. Rovnako je možné pracovať aj s cielením. Toto špeciálne inventory vzniklo priamou spoluprácou s výrobcami smart TVs, aktuálne sú rôzne druhy bannerových a video formátov dostupné na televízoroch LG, Samsung a značkách používajúcich operačný systém VIDAA. CTV Native ads je možné nakúpiť cez dodávateľa Teads, alebo aj českého dodávateľa Hybrid.

 

Rastúci potenciál connected TVs môže priniesť ďalší vývoj streamovacích platforiem na Slovensku. Z tých najpopulárnejších, ktoré sú na Slovensku dostupné, zatiaľ žiadna nefunguje na báze reklamy. V roku 2022 predstavil Netflix pre viaceré trhy možnosť lacnejšieho mesačného predplatného práve vďaka zobrazovaniu reklám medzi obsahom. S podobným produktom následne prišiel aj Disney+ a neskôr v 2023 ohlásil zavedenie reklám aj Amazon na Prime Video. Akú popularitu by získali tieto mesačné balíčky s reklamou u používateľov na Slovensku, je otázne. Marketérov by ale nové možnosti inzercie určite potešili.

 

Zdroje:

https://onaudience.com/top-reasons-ctv-advertising

https://www.mihybrid.com/adplacmentsmarttv

https://www.teads.com/what-is-ctv-native/

https://www.emarketer.com/insights/guide-ctv/

https://chart-na1.emarketer.com/266652/Top-Success-Metrics-Connected-TV-CTV-According-Publishers-Europe-Aug-2023-of-respondents

https://chart-na1.emarketer.com/266650/Connected-TV-CTV-Ad-Spending-Allocation-According-AdvertisersPublishers-Europe-by-Region-Aug-2023-of-respondents

Podobné články