Tento výber noviniek bude špeciálny. Začneme totiž výberom prác z kategórie Inovácie na Cannes Lions. U nás nezostalo ani jedno oko suché 😊. Čo by to bol za newsletter bez zmienky o Facebooku, povenujeme sa teda aj jemu. Určite je dobre vedieť, že na 19. august 2019 Facebook chystá veľký redesign reklamných formátov v mobilnom News Feede. A neobídeme ani Čínu – pomaly si zvykáme na fakt, že táto krajina udáva nové trendy (nielen) v oblasti digitálu stále viac a viac.
Majte ešte pekné leto!
Váš Zenith team
Cannes Innovation 2019: Inšpirujte sa!
Naši kolegovia z Publicis Groupe si dali tú námahu a vytvorili YouTube playlist s prácami v kategórii Innovation. Celkovo playlist ponúka 32 videí – začína sa výhercami, pokračuje shortlistovanými prácami a nakoniec je zvyšok prác. Nás úprimne dojali kampane See Sound a Ikea ThisAbles. Podporujeme projekty, ktoré pomáhajú marginálnym skupinám zlepšovať ich život, či plnohodnotne ich začleňovať do spoločnosti.
Zdroj: youtube.com
Digitálna inšpirácia (nielen) pre Bratislavu? Pozrite sa, čo vymysleli Helsinki pre turistov z Číny!
Keď ste v zahraničí a chcete čo najlepšie spoznať mesto a okolie, v ktorom sa práve nachádzate, často zrejme siahnete po tlačenej verzii turistického sprievodcu, či checkujete možnosti online – avšak roztrúsené na viacerých weboch. Čo keby ale všetky potrebné informácie prišli jednoducho za Vami?
Helsinki sú poslednou dobou mimoriadne obľúbené medzi čínskymi turistami. Aby ich skúsenosť s návštevou mesta bola čo najlepšia, mesto upravilo WeChat appku (WeChat je momentálne najpopulárnejšia e-commerce a platobná platforma v Číne, s viac ako 1 miliardou aktívnych mesačných užívateľov) a nazvalo ju MyHelsinki. Cieľom je pomôcť turistom s navigáciou po meste, výberom reštaurácií, či lokalít hodných navštívenia.
MyHelsinki WeChat funguje ako mini-program v rámci WeChat ekosystému. Appka obsahuje rady v čínskom jazyku, čo robiť v Helsinkách – všetko na základe lokálnych odporúčaní. Dokonca integruje aj fínsku aplikáciu pre hromadnú dopravu, nazývanú Whim, ktorá turistom umožňuje nákup cestovných lístkov.
Nesporne najväčšou výhodou je možnosť prostredníctvom tejto appky realizovať platby – tak isto, ako sú na to čínski turisti zvyknutí doma. Helsinki sa tak stávajú jednou z prvých bezhotovostných destinácií pre čínskych návštevníkov.
Zdroj: idean.com
Ako môže Facebook rozvinúť DTC business model?
Správa na linku nižšie začína vynikajúcim perexom: Koncept vlastniť priamy (end-to-end) vzťah so zákazníkom je ilúzia, Facebook však kontroluje kroky na vstupe.
Veru tak – DTC (direct-to-consumer) business model je pre mnohé značky súčasnosti doslova svätým grálom. Veď kto by neuvítal mať viacej kontroly nad svojimi predajmi či redukciu nákladov v súvislosti s menším, či dokonca nulovým počtom predajcov svojho produktu? Facebook sa pripravuje na novú éru v predstihu a vytvára podmienky pre značky, ktoré chcú rozvíjať práve tento obchodný model. Z DTC sa tak ľahko môže stať FTC – Facebook-to-consumer.
Zdroj: adage.com
Ako UX siedmych obchodných reťazcov spôsobil novú revolúciu predaja v Číne
Nakupovanie a digital už dnes neodmysliteľne patria k sebe. Avšak fakt, že je neustále čo zlepšovať (veď ruku na srdce, nakupovať potraviny online až taká pasia nie je), potvrdzuje niekoľko príkladov z Číny. To, že si naklikáte tovar a máte ho doma za 30 minút (!!!) – paráda! Ale dá sa ísť aj ďalej. Tak napríklad smart nákupné košíky priamo v predajni, čítačky RFID pri ovocí a zelenine, tvárová biometria či pokročilé technológie podporujúce celý nákupný proces. Cieľom je vdýchnuť život do upadajúceho fyzického predaja. A to sa deje práve kombináciou fyzickej dostupnosti, kontaktu s produktom, rýchlosťou a jednoduchosťou, ktoré umožňuje práve online nakupovanie.
Zdroj: econsultancy.com
Instagram testuje „lajky“. Vybral si na to reprezentatívnu vzorku štátov
Aj vy si pamätáte, keď 19. októbra 2017 Facebook spustil test svojho Prieskumníka? Všetkým pokusným králikom (užívateľom) na Slovensku, Srí Lanke, v Srbsku, Bolívii, Guatemale a Kambodži sa kompletne zmenil ich News Feed. Dopad bol prvé dni šialený – takmer žiadny organický zásah fanúšikovských stránok (a teda nízka interakcia, ale aj nízke prekliky na weby) a hororové vízie rastu cenových parametrov CPM, CPV alebo CPC. Nuž a testuje sa opäť. Tentokrát je to Instagram a veru vybral si o čosi reprezentatívnejšiu vzorku krajín – začal v Kanade a pridať by sa mali Austrália, Brazília, Írsko, Taliansko, Japonsko a Nový Zéland. O čo vlastne ide? Instagram jednoducho skrýva počet lajkov, ktoré užívatelia dostávajú za svoj obsah. Stále je možné vidieť, kto obsah lajkoval, avšak ak sa chcete dopočítať k celkovému počtu lajkov, musíte si ich fyzicky spočítať. To vraj preto, aby bol Instagram viac osobný a menej súťaživý :-).
Zdroj: nytimes.com
Dočkáme sa monetizácie TikTok?
Veru, byť „len“ sociálnou sieťou nestačí. Najmä keď máte niekoľko desiatok miliónov užívateľov, tak ako je to v prípade TikTok-u. Vlastne sami doteraz u nás v agentúre nechápeme, prečo k testovaniu reklamných formátov na tejto teen sieti dochádza až teraz. Ale pozor, TikTok na to ide zostra a zrejme sa ako prvé (a možno jediné) objavia e-commerce formáty typu Shop Now. Viac sa dočítate v článku z dielne Digiday.
Zdroj: digiday.com
Na Instagrame je veľa fejku! To ste nevedeli, však?
Veľa sa o tom hovorí. Veď žijeme vo svete, kde sa každý obsah dá upraviť, interpretovať inakšie či dokonca úplne dezinterpretovať. Najväčšou hrozbou je tzv. deepfake. Jedná sa o falošné video, v ktorom vystupuje reálny človek, avšak obsah, ktorý rozpráva, je upravený autorom tohto falošného videa. Veru – na takéto formy ešte nepoznáme liek. Čo je ale denná realita napr. vo Veľkej Británii? Nedávna štúdia uvádza, že polovica zo všetkých UK Instagram účtov má buď nakúpených followerov alebo komentáre pod príspevkami.
Zdroj: prweek.com
Čo je ale viac fejk? Obchodovanie s interakciami alebo virtuálni influenceri?
Je ich už niekoľko a venovali sme sa im aj v predošlých newslettroch. Tak napr. Noonoouri, ktorá už má na svojom učte cez 300 tis. followerov a je zjavné, že to nie je skutočná osoba. Potom je tu ale napr. Shudu, kde ste už na vážkach či je to real alebo fejk. Prečo vlastne vznikajú? Aké sú výhody a nevýhody vytvárania virtuálnych influencerov či spolupracovania s nimi? Pekne o tom napísal portál SingularityHub.
Zdroj: singularityhub.com
Pozor na 19. august 2019! Ako sa zmení reklamný formát v mobilnom newsfeede Facebooku?
Možno ste to ani nepostrehli, ale mobilná verzia Facebooku prešla v apríli 2019 redesignom. Samozrejme, nič zásadné sa nekonalo, v podstate ubudlo typickej modrej farby. No a teraz príde na rad aj úprava reklamných odkazov. Zmeny budú nasledovné: počet riadkov pod reklamou sa zúži zo 7 na 3, zmení sa aj pomer strán obrázkov a videí na 4:5 (z pôvodných 2:3). Druhá oznámená zmena spôsobí, že obrázky sa budú javiť kratšie a všetky formáty väčšie ako 4:5 budú v News Feede orezané.
Zdroj: marketingland.com
Facebook: Klikli ste už na Prečo sami zobrazuje táto reklama? A mali by ste?
Získali by ste totiž informácie, prečo ste boli zasiahnutí práve danou reklamou. Dozvedeli by ste aj o spoločnostiach dodávajúcich zoznamy informácií a zadávateľoch reklamy, ktorí tieto informácie používajú na lepšie cielenie ich reklám. Facebook sa tak opäť snaží byť o čosi viac transparentný.
Zdroj: newsroom.fb.com