Do generácie Z (Zoomeri), podľa viacerých zdrojov, v súčasnosti patrí približne 25-26 % svetovej populácie. Je to generácia, ktorá vyrastala s internetom a sociálnymi sieťami a je na ne veľmi zvyknutá. Ak chcete osloviť generáciu Z, dôležité je pochopiť ich potreby a záujmy. Táto generácia je zvyknutá na obsah, ktorý je zábavný, vtipný a pútavý.
Prieskumy zároveň ukazujú, že Zoomeri sú generáciou budúcnosti retailu, e-commerce a predaja cez sociálne siete.
Podľa Jungle Scout je približne 68 % dospelých z generácie Z v USA ochotných uskutočniť nákup na TikToku, čím sa vyrovná YouTubu a je tesne za Instagramom (71 %). Aj keď je toto číslo sľubné, je to miesto, kde TikTok zatiaľ nevyniká nad Instagramom.
Avšak dospelí používatelia TikToku v USA už trávia oveľa viac času na TikToku (54 minút denne), ako dospelí používatelia Instagramu na Instagrame (33 minút denne). TikTok má pred sebou nový cieľ, premeniť používateľov na aktívne kupujúcich, a tak sa stať jednou z najväčších platforiem pre nakupovanie online.
TikTok Shopping – nakupovanie priamo v TikToku
TikTok shop bol spustený vo vybraných krajinách Európy v máji, vrátane susednej Českej republiky. V septembri 2023 bol TikTok Shop sprístupnený už aj používateľom v USA.
Platforma sa tak premieňa na komerčnú aplikáciu v pravom slova zmysle.
Značkám bude umožnené linkovať produkty, hosťovať nakupovacie live streamy a navyše pribudnú nové typy reklám. Bude u nich možné lepšie zacieliť alebo inzerovať viac produktov naraz. TikTok Shopping prinesie do marketingového prostredia úplne novú energiu. Firmy budú môcť jednoducho pridávať kliknutia do svojej organickej tvorby a priamo z videí ich viesť ku konverzii cez linky.
Táto funkcia otvorila nové možnosti pre firmy a influencerov, ktorí chcú propagovať svoje produkty a služby na TikToku. Platforma TikTok môže veľa získať v maloobchodných a reklamných príjmoch tým, že sa zjednoduší nákupný proces. Používatelia budú môcť nakúpiť produkty priamo z TikToku bez toho, aby museli opúšťať aplikáciu. Zároveň ponúkne firmám a influencerom údaje o predaji, ktoré im môžu pomôcť zlepšiť ich marketingové stratégie.
Toto všetko prináša ďalší zlom v marketingu na TikToku. Ten je už teraz extrémne účinný práve vďaka veľkým organickým dosahom. Na TikToku sa totiž kvôli algoritmu a domovskej stránke hľadá komunita výrazne lepšie, než na iných platformách. Virálne tu môže byť aj video používateľa, ktorý je zatiaľ bez sledujúcich. Počas niekoľkých mesiacov tu môžu tak nielen influenceri, ale hlavne aj firmy, nájsť desiatky tisíc sledujúcich bez platenej inzercie.
Výzvou spoločnosti TikTok je teraz zvýšiť celkový počet kupujúcich: získavaním nových používateľov a premenou používateľov na kupujúcich. TikTok shop by mohol zvýšiť výdavky na reklamu na TikToku a tak sa viac priblížiť Mete.
Podiel TikToku na výdavkoch na videoreklamu v USA bude tento rok 6,5 %, čím sa dostane pod 8,3%-ný YouTube a výrazne pod 30,1%-ný podiel Meta. Celkové výdavky na videoreklamu v USA dosiahnu tento rok 84,14 miliardy dolárov, a hoci sa podiel TikTok zvyšuje, platforma zatiaľ výrazne zaostáva za Meta.
TikTok shop otvára potenciál pre väčšie výdavky na reklamu, ale veľkou výzvou pre TikTok stále ostáva najprv presvedčiť značky používať platformu ako predajný kanál.
Ako je to s používateľmi TikTok na Slovensku?
Že je TikTok platformou pre deti, na ktorej sa nachádzajú len tančeky a hlúposti? Omyl.
Hoci Facebook, nasledovaný Instagramom, je stále stabilným lídrom medzi sociálnymi sieťami s najvyšším potenciálnym dosahom a najvyšším priemerným ATS, slovenskí používatelia TikToku, podobne ako je to aj podľa USA dát, trávia používaním tejto sociálnej siete už viac času ako používatelia Instagramu na Instagrame.
Facebook a Instagram sú z pohľadu zásahu najobľúbenejšie platformy sociálnych médií vo všetkých vekových skupinách. A hoci TikTok je populárny najmä medzi Zoomermi, rozhodne generuje zásah aj pri ostatných cieľovkách.
*SK požívatelia, ktorí aspoň raz otvorili aplikácie na dobu min 5 sec.
Podľa posledných dát zo septembra v porovnaní s prvým polrokom 2023 dokonca na TikToku pribudlo najviac používateľov vo vekovej skupine 46+.
September 2023 (AdMeter): TikTok podľa vekových skupín a v absolútnych číslach:
76% 14-24 ročných – 423 000 používateľov, z toho je 60% mužov a 40% žien.
63% 25-45 ročných – 1 057 000 používateľov, z toho 54% mužov a 46% žien
52,8% 46+ – 967 000 používateľov, z toho 52% mužov a 48% žien
Na rozdiel od USA a vybraných štátov Európy na Slovensku zatiaľ stále čakáme na spustenie možnosti vôbec nakupovať reklamu s cielením na čisto slovenských používateľov TikToku. Kedy sa tak stane a pribudne aj možnosť TikTok shoppingu, ako sa zdá, nevie ani TikTok samotný. Ostáva nám len veriť, že možnosti využiť TikTok v kampaniach pre našich klientov prídu už čoskoro a ako ukazujú dáta hore, nemusíme cieliť len na Zoomerov😊.
Zdroje
adMeter, Median SK
https://www.insiderintelligence.com/content/5-charts-showing-tiktok-shop-s-potential
https://content-na1.emarketer.com/what-s-happening-with-tiktok-shop-opportunity-advantage-drawbacks
https://www.tiktokuj.cz/nakupovani-primo-na-tiktoku-je-to-tady/