7 otázok a 7 odpovedí o influencer marketingu. To je nová séria rozhovorov s názvom #7O, ktorú vám budeme prinášať na pravidelnej báze na našom webe.

Naším prvým respondentom nie je nikto iný ako Fero Joke, vlastným menom František Košarišťan. Komik, televízna a mediálna osobnosť, špeciálny pedagóg a v neposlednom rade jeden z najznámejších influencerov na Slovensku. 🙂

(zdroj: Fero Joke archív)

1. Ferko, pospomínajme na Tvoje začiatky a na Tvoju prvú spoluprácu. Kedy to bolo a pre akého klienta?

Áno, spomínam si veľmi dobre, lebo na takéto veci sa dá len ťažko zabudnúť a bola to spolupráca pre Rajo. Oslovil ma vtedy Triad (reklamná agentúra Triad Advertising – poznámka autora). Bola to veľmi funny skúsenosť, lebo, jednak sme chceli, a to bolo pre mňa vtedy dôležité, zachovať takú, proste, originalitu a ako hovorí Verešová, „a normálnosť“. 🙂 Vieš, dali mi voľnú ruku a Triad mi pomohol vykreovať super videá a pamätám si na tú kampaň a veľmi mi to pomohlo. 🙂 Nehovorím, že ma vtedy nikto nepoznal, mal som už vtedy nejakých 10 tisíc followerov, alebo som sa približoval k tejto hranici, ale bolo to na tú dobu celkom dobré. Teraz v dnešnej dobe to už je iné. No a to Rajo bolo super a ja som veľmi rád, že som to vtedy zobral. Otvorilo mi to bránu do nových spoluprác a spoznal som super agentúru. Takže mám s nimi doteraz dobrý vzťah. 🙂

2. Tvojou silnou stránkou a výnimočnosťou zároveň je humor. Kde hľadáš inšpirácie pri tvorbe svojich vtipných videí?

Určite hľadám tieto inšpirácie v bežnom živote. Nehovorím, že to je ľahké ale vždy sa to dá, keď je človek dobre nastavený. Ale viem z úplnej prkotiny, čo by ti ani nenapadlo proste parodovať, urobiť paródiu a to je super. Niektoré veci berieme ako úplne obyčajné, normálne, neparodovateľné a mňa práve toto zaujíma parodovať. Taký ten stereotyp, nielen žien ako takých a pozície „som žena, mám po 50tke a mám sa postarať o domácnosť“ ale napríklad aj povolania a tak. 🙂 Takže snažím sa takto nejak. Samozrejme dlhé rozhovory s kamošmi mi pomôžu vždy. Jedným takým je Ľuboš Oláh, on mi tak dosť pomôže. (smiech)

3. Koho zo slovenských, prípadne zahraničných influencerov a známych osobností rád sleduješ a prečo?

Určite mám rád Celeste Barber (austrálska komička a mediálna osobnosť – poznámka autora), ktorá ma paradoxne neinšpirovala. Celeste Barber som vymyslel, keď som mal 4 roky. Ale nie. (smiech) Celeste Barber je osoba, ktorá robí niečo podobné ako ja na modelkách a na ľuďoch, ktorí sa trošku „vyhrotia“. Takže ona sa mi veľmi páči, ona je taký dobrý príklad z tých zahraničných osobností. No a potom sa mi veľmi páči zo slovenských tvorba „investigatívcov“. Ja sa veľmi rád nechávam „influenceovať“ tým spôsobom ako napríklad robí Peťo Bárdy, šéf Aktualít, Zuzana Kovačič Hanzelová, alebo Katka Koščová a proste ľudia, ktorí to v hlave majú v poriadku. 🙂 Neviem Ti teraz vymenovať presne ľudí, ktorých proste rád sledujem, lebo ich sledujem veľa ale v zásade ľudí, ktorí to majú v hlave v poriadku. A to je proste ten filter ľudí, ktorých ja sledujem. Potom tam mám skupinu ľudí, ktorí to už nemajú v hlave v poriadku, ale tých zase parodujem a potrebujem ich sledovať.

4. Ktorá Tvoja doterajšia spolupráca bola pre Teba najpríjemnejšia alebo na ňu prípadne rád spomínaš?

Paradoxne to bola aj tá prvá, pre Rajo. Normálne vážne. Nehovorím to prvoplánovo, lebo si to položil predtým v otázke a je to to prvé, čo mi napadne. Táto sa mi fakt veľmi páčila, lebo bola prvá, lebo mi dali voľnú ruku, naštartovali niečo vo mne a začal som si veriť a povedal som si, ok, má to zmysel a pridalo sa mi vtedy cez 10 tisíc ľudí a zrazu som mal 20 tisíc a na tú dobu to bolo celkom dosť. Ale potom ma ešte Plačková označila. Haló?!?! (smiech) Tak sa mi následne tiež nejakí ešte pridali ale určite toto. Toto bolo fajn. Ale keby som aj mal povedať, a nehovorím toto preto, lebo robím tento rozhovor pre Zenith, ale rád som spolupracoval na tých začiatočných kampaniach pre O2, lebo pre mňa sú na trhu silný operátor a rád podporujem veci, ktorým verím. Ja som mal už vtedy O2 a páčilo sa mi ako prišli na trh, čo sa týka ich prístupu k viazanosti a neviazanosti zároveň a podobne. Takže som bol rád, že ma oslovili a užíval som si, že tie kampane a spolupráce pre O2 mali a majú hlbší zmysel. O2 jednu dobu viedlo kampane typu Nebuď pirát alebo vyvracalo hoaxy (kampaň Zdieľaj s rozumom – poznámka autora), nie konkrétne, ale vyzývalo ľudí, aby si overovali informácie a tak. A keď ja urobím kampaň, kde si nielen zarobím a keď to nesie okrem základného cieľa „kúpte si neviem čo“ ešte aj nejaký ďalší „message“, nejakú proste ďalšiu hodnotu, tak pre mňa to je úplne, že super. Toto robím veľmi rád. 🙂

Zobraziť tento príspevok na Instagrame

 

Príspevok, ktorý zdieľa Fero (@fero_joke)

5. Podľa čoho si vyberáš svoje spolupráce? Ktoré kritéria zvažuješ alebo čo je za Teba „NO GO“?

Vyberám si v zásade aj trošku podľa agentúr, lebo som mal jednu veľmi nepríjemnú skúsenosť s jedným pánom z jednej „wannabe“ agentúry a to ma trošku poznačilo. Takže naozaj si vyberám aj podľa toho, kto sú tí ľudia a akú majú agentúru a či tú agentúru poznám a či mám s ňou dobré skúsenosti. Ďalej si vyberám tzv. nemainstreamové spolupráce. To znamená, nemám rád spolupráce typu „About you“ kampane nasilu, kolagény, CBDčka, tresky, morkadely, čo robia všetci a predbiehajú sa. Toto ozaj nemám rád. Áno, urobil som reklamu na vložky a keď sa ma no to opýtali, že prečo práve vložky, počas daného rozhovoru som si hovoril: „A viete čo, áno, veď to je super urobiť reklamu na vložky a proste byť vtipný a urobiť ľudom radosť“. Akože prečo nie? A tak som do toho šiel a som strašne rád, že som zobral vtedy tie vložky. A to je presne také, že nehovorme o tomto type produktu, o menštruácii. A prečo nie? To je predsa prirodzená súčasť života. Presne toto som tam aj odkomunikoval. A mal som super nápad z detstva, keď vždy tie tety hovorili: „vieš čo, kúp mi múku, cukor a potom tak ticho, že vložky“. A to bolo strašne vtipné a bolo z toho dobré trefné video. Proste som to spravil a som rád. Takže áno, toto bol ten príklad toho, že zoberiem aj hovadinu, čo by niekto povedal, a vôbec to nemusí byť hovadina. Pre mňa je najrozhodujúcejšie, akí sú to ľudia, či budú mať z toho radosť, že ma majú v kampani a či mi pomôžu a samozrejme aj koľko zarobím, veď jasné, nehrajme sa, aj peniažky sú dôležité a po tretie určite nemám rád masové veci.
Pre mňa je NO GO, prvé čo mi napadne, súťaže a rozličné aktivity formou príkazov, aby moji followeri niečo robili, zapájali sa do niečoho. Toto ja jednoducho nemám rád.

6. Máš ešte nejakú vysnívanú spoluprácu prípadne produkt, ktorý by si rád odprezentoval na svojich sociálnych sieťach?

Ja by som strašne chcel dostať auto od nejakej automobilky ale tak, že si ho „vybartrujem“. 🙂 Normálne, že, tu máš auto, (je to samozrejme nereálne, to sa nedá), ale strašne by som si chcel vybrať nejaké super auto. Nie luxusné, nemám rád luxusné autá ale jednoducho nové auto, to by som strašne chcel.
Alebo napríklad bývanie. (smiech) Tak to by som si chcel tiež „bartnúť“. To by bola pre mňa, že brutálna spolupráca. Ale vysnívanú … vieš čo …strašne by som chcel robiť tetky pokladníčky, to je moje. Takže obchodné reťazce, hláste sa! (smiech)

(zdroj: Zenith)

7. A na záver, čo by si odkázal novej, nastávajúcej generácii mladých slovenských influencerov? Aké rady do ich práce na sociálnych sieťach by si im dal? 🙂

Určite nehrotiť to. Ja im síce niečo odporúčam teraz, čo robím aj ja ale robím to už v menšej miere, chválabohu. Proste neprepáliť sa na tom Instagrame. Pripomínať sa samozrejme ale nebyť na ňom závislý, nebyť závislý na tej „sláve“, na nejakej pozornosti od ľudí, byť sám sebou a toto, keď ľudia budú robiť, tak ten Instagram bude organický, a v pohode. A najmä dôveryhodný, príjemný a normálny. Akonáhle sa začne niekto na niečo hrať, tak to sa dá veľmi rýchlo vycítiť.
Určite by som ľudom odkázal, aby boli prirodzení. A buď majú na ten Instagram, čo priniesť alebo nie. Ale nech to nehrotia. Jasné, vyskúšajte. Baví ťa robiť videá? Skús to.
Určite to skús, ak ťa to baví, ak sa na mňa pozeráš, napríklad, ak ide o videá a smiešne videá. Ale keď vidíš, že to rok proste nepôjde, tak to asi nemá zmysel hrotiť, lebo ten instagramový svet je úplne iným svetom. Je to niečo imaginárne, treba si na to dávať poriadny pozor, akí sme na tejto sociálnej sieti. Ľudia by sa mali aj tam postaviť za správne hodnoty. Treba sa vedieť vymedziť a ako influenceri by sme sa mali vedieť postaviť za správnu vec, o ktorej si aspoň myslíme, že je správna. A toto veľa ľudí nerobí, aj tí, ktorí na to majú aj zásah a aj publikum a neurobia to, lebo by prišli možno o nejakých ľudí. A niekde to možno cítia, a niekde možno nie. Ale toto je na dlhšiu debatu. 🙂

 

 

Autorom rozhovoru a rubriky je Ľuboš Oláh, Senior Digital Consultant v mediálnej agentúre Zenith a zároveň držiteľ certifikátu DIMAQ.

Podobné články