Celý deň zavretí doma pred obrazovkou TV a zároveň ťukajúc do mobilu – toto je obraz dnešných domácností, ktorý zariadil nový koronavírus. Od prijatia prísnych opatrení v boji so šírením nákazy, vidíme nárast sledovanosti televízie aj internetových stránok.
Nárast návštevnosti slovenských webov vzrástol v prvých týždňoch o takmer 30 %. Zároveň sa mnoho zadávateľov rozhodlo prestať inzerovať v online priestore, pretože museli zo dňa na deň zavrieť svoje prevádzky alebo sa len zľakli novej situácie.
Všetky tieto skutočnosti museli viesť k jednému – a to k poklesu cien za zobrazenia v rámci programmatického nákupu online reklamy. To potvrdzujú čísla, ktoré nám poskytol za slovenský trh Adform, kde vidíme, že CPM postupné indexované klesanie ceny počas mesiaca marec o 30%.
A čo na to naše skúsenosti?
Keď sme sa pozreli na naše dáta, zistili sme, že sa to netýka automaticky všetkých kampaní. V prípade awareness kampaní, ktoré sa nakupujú na CPM je vidieť, že korona s cenou nezamávala. Ceny sa držia v medziach, ako to bolo aj doposiaľ. V tomto prípade však dostávame iné benefity. A to vo forme priemerného času zobrazenia bannerov. Znamená to, že reklama je až o 20 % dlhšie vystavená na obdiv pre cieľové publiká. Práca s publikami je tiež jedna z vecí, ktoré ťažia z momentálnej situácie. Vzhľadom na dostatok reklamných plôch (väčšie inventory) vieme ľahšie osloviť jednotlivé publiká.
Záver:
Zmena v cene za zobrazenie sa naplno ukáže, až keď sa pozrieme na kampane, ktoré sú optimalizované na výkon. Pri konverzných kampaniach vidíme výraznú zmenu v CPM. V priemere počas prvých týždňov karanténnych opatrení bola až o 30 % nižšia. Znamená to teda, že programmatické systémy majú ľahšiu robotu pri hľadaní tých správnych používateľov, ktorí majú zanechať konverziu. Ideálna situácia pre každého inzerenta, povedali by sme si. Automaticky predsa musia klesať ceny za konverziu. Opäť to však neplatí pre každého. Sú jednoducho produkty, ktoré v čase súčasnej krízy zaznamenávajú nižší dopyt. A tam cena za konverziu prinajlepšom neklesá.
Nič však netrvá večne a v posledných dňoch vidíme, že sa návštevnosť webov aj sledovanosť televízie dostávajú do ‚normálu‘. Očakávame preto, že aj cena za zobrazenie sa opäť priblíži k pôvodným hodnotám.