Digitálna audio reklama sa na Slovensku v posledných rokoch stáva stále významnejšou súčasťou marketingových stratégií značiek. S rastúcou popularitou podcastov, internetových rádií a streamovacích platforiem sa tento typ reklamy ukazuje ako efektívny nástroj na oslovenie širokého spektra poslucháčov. Vďaka IAB Slovakia tu máme aj nový deklaratívny monitoring počúvanosti podcastov a ako môžeme vidieť, počúvanosť podcastov dosahuje veľmi pekné čísla. Najpočúvanejší slovenský podcast Dobré ráno si v júni poslucháči pustili takmer až 1,5 milióna krát.
V roku 2023 predstavovali výdavky do digitálnej audio reklamy na Slovensku síce približne len 1% z celkových výdavkov do online reklamy, no práve audio digitálna reklama rástla percentuálne v minulom roku zo všetkých formátov najrýchlejšie, až o 38%.
Niet sa čomu čudovať, už dlho ako marketéri vieme, že pre zapamätateľnosť reklamy je zvuková stopa veľmi dôležitá. Jingle a znelky sú jedny z najľahšie priraditeľných brandových prvkov a aj to je, okrem zvyšujúcej sa konzumácie audia, jedným z dôvodov, prečo bude kategória audio reklamy aj naďalej rásť. Ak by ste sa chceli o dôležitosti zvukových prvkov dozvedieť viac, určite si prečítajte článok od našej Sisy, ktorá sa tejto téme venovala: Obraz, či zvuk. Ktorý aspekt reklamy vyhráva boj o pozornosť zákazníkov?
Jedným z ďalších negatívnych trendov, ktoré audio reklama úspešne obchádza, je bannerová slepota. Na rozdiel od klasických bannerov, ktorých môžete na jednej obrazovke vidieť často hneď niekoľko naraz, audio spot sa bude prehrávať vždy iba jeden. Tým pádom pri audio reklame máte takmer zaručené, že užívateľ strávi tento čas iba s vašou značkou.
Keď túto špecifickosť pridáme do celého mixu, máme tu formát, ktorý užívatelia počujú bez iných rušivých elementov, dosahuje vysokú dopočúvanosť a je zapamätateľný. Nakoniec je z toho kategória formátov, ktorá sa pre zadávateľov stáva veľmi atraktívna.
Možnosti využitia digitálnej audio reklamy
Audio reklama v online už dnes nie je žiadna novinka, možnosť nakúpu audio spotov už tu máme dlhé roky, no vďaka rozmachu online audio obsahu sa čím ďalej tým viac zväčšuje inventory, ktoré môžeme využiť pre reklamu. Pri spojení viacerých audio platforiem sa potenciálny zásah kampane pohybuje už nielen v tisíckach užívateľov, ale potenciál je v miliónoch. Časy kedy bolo digitálne audio iba malým doplnkom kampane sa končia a už dnes dokážeme poskladať audio kampaň s vysokým zásahom a to aj pri dodržaní nízkej frekvencie prehratia na jedného užívateľa.
V digitálnych kanáloch je dosiahnutie jednotného zásahu naprieč rôznymi platformami kľúčom k úspešnej kampani. Dodržanie nízkej frekvencie zobrazovania nám zaručí, že reklama nebude pre ľudí príliš otravná a nebude sa v rámci jedného umiestnenia neustále zobrazovať tým istým užívateľom. Zároveň bude rozpočet efektívne rozložený na čo najväčšie publikum. Audio reklamu ponúka mnoho slovenských aj zahraničných publisherov, ale pri nákupe priestoru napriamo dokážeme tento zásah iba zmerať a nevieme ho aktívne ovplyvňovať naprieč partnermi.
Aby sme v našich kampaniach dokázali jednotný zásah kontrolovane doručiť, aj pri audio reklame využívame programatický nákup, v rámci ktorého dokážeme kombinovať dostupné audio platformy a popri tom si vieme nastaviť želanú frekvenciu naprieč celou kampaňou. Okrem jednotného zásahu máme vďaka programatickému nákupu aj lepšiu kontrolu nad servovanými kreatívami, ktoré môžeme optimalizovať okamžite a jednoducho. Výhodou je aj jednoduchá kontrola nad rozdelením rozpočtu medzi platformy, ktorá nám umožňuje presúvať rozpočet na lepšie performujúce kanály a tak doručovať čo najlepšie výsledky.
Medzi našimi klientami sa stáva stále obľúbenejším náš “Zenith Audio” programatický balíček, ktorý sme “vyskladali” za účelom maximalizácie online audio zásahu. Tento balíček zahŕňa aj relatívne novú možnosť inzercie prostredníctvom AudioXi od Bauer Media. Táto platforma spája rádiové značky ako Radio Expres, Melody, Europa 2 a Radio Rock, podcastové služby ako Podmaz, a streamovacie služby ako Deezer. V rámci nášho audio riešenia inventory dopĺňame aj o obľúbené streamovacie služby Spotify a YouTube Music. Jednotný programatický nákup médií nám umožnil efektívne sledovať a spravovať výdavky na každej platforme, čím sme dosiahli optimálnu rovnováhu medzi nákladmi a zásahom, dopočúvanosťou a preklikmi na stránku.
Navyše, vďaka nástrojom na cross-mediálne meranie dokážeme efektívne nadefinovať, aké je optimálne rozdelenie audio rozpočtu naprieč všetkými online aj offline mediatypmi. Ak je cieľom našej kampane maximálny zásah, online audio reklama sa stáva výborným parťákom pre klasickú rádio reklamu, doručujúcim veľmi zaujímavý inkrementálny reach za rozumnú cenu.
Zdroje:
https://www.iabslovakia.sk/pocuvanost-podcastov-na-slovensku-prve-vysledky/
https://www.iabslovakia.sk/reklama-a-pravidla/vydavky-do-reklamy/vydavky-digitalna-reklama-slovensko-rok-2023/
https://www.audiobrand.io/blog/whats-better-than-showing-your-logo-in-an-ad