(čas potrebný na prečítanie blogu: 12 minút)

Autor je držiteľom DIMAQ Professional.

Uplynul rok, v online svete sa toho veľa udialo a Mary Meeker tomu opäť dala formu. Prekvapí ma to každý rok – ako táto fascinujúca žena, s pokojom v hlase a pár sarkastickými poznámkami, odprezentuje tie najhorúcejšie online trendy za presne 30 minút. Viac ako 300 slajdov. A človek je zorientovaný. Ona je skrátka vážne dobrá.

Pre nás (online) marketérov sú jej prezentácie o to zaujímavejšie, že nám vždy otvoria oči a pripomenú nám, že online nie je iba o platenej reklame, sociálnych sieťach či smartfónoch. Stále viac a viac ovplyvňuje naše zamestnania a spôsob ako ich vykonávame, napr. prácou z domu či úplne mimo pracoviska (na konci Maryinej prezentácie sú zaujímavé čísla). Online mení aj podobu vzdelávania – či už vysokoškolského alebo profesného. A pokroky, ktoré vďaka digitalizácii či používaním rôznych „online wearables“ robíme v oblasti medicíny, sú absolútne prelomové a možno už v blízkej budúcnosti zmenia naše životy. A nebude prekvapením, ak sa na tom bude podieľať napr. značka Apple. Presvedčte sa sami – na slovenskej webovej stránke Apple sa už teraz dočítate o ResearchKit a CareKit. A o možnostiach, ako ich prepojenie výskumu a zdravotnej starostlivosti pomáha detegovať rôzne choroby v predstihu (napr. autizmus) či uľahčovať život pacientom s epilepsiou alebo Parkinsonovou chorobou.

Apple Healthcare and ResearchKit

V blogu nižšie dostali priestor témy, ktoré nás oslovili najviac. Ešte predtým, ako sa ku nim dostaneme, pár najdôležitejších faktov zhrnieme v bodoch.

  • Globálna penetrácia internetu je na úrovni viac ako 50%, avšak ďalší rast je momentálne už ťažké dosiahnuť (najmä kvôli ekonomickej situácií krajín Afriky či Ázie, kde je penetrácia internetu mimoriadne nízka)
  • E-commerce narastá, avšak tempo rastu sa spomaľuje. Aj z viacerých príkladov (najmä tých z Číny) je zrejmé, že budúcnosť nakupovania pravdepodobne nebude 100% online. Resp. online budeme viac a viac využívať pri fyzickom nakupovaní, pre zlepšenie UX (User Experience)
  • V roku 2018 bolo globálne až 62% percent display výdavkov umiestnených programaticky (mimochodom, zdrojom pre tento údaj bol práve report z dielne Zenith, ktorý si môžete prečítať kliknutím TU). Treba ale poznamenať, že programatický nákup je samozrejme z pohľadu adresnejšieho oslovenia efektívnejší, negatívne však ovplyvňuje výslednú cenu kampane (ktorá sa predražuje rôznymi technologickými poplatkami a pod.)
  • Mary spolu so svojou pracovnou skupinou zadefinovala aj tzv. TBDs, teda veci, ktoré dnes presne nevieme pomenovať, ako budú vyzerať, resp. aký budú mať dopad na cielenie online reklamy. Patria medzi ne:
    • ochrana súkromia užívateľov
    • TV reklama streamovaná digitálne, napr. na základe správania užívateľa na mobile počas sledovania televízneho programu
  • S posledným bodom súvisí aj sledovanie videa ako takého – v roku 2018 bolo online video „iba“ 28% z celkového denného času stráveného sledovaním video obsahu. Zvyšok užívatelia pozerali práve v televízii. Tempo rastu online videa je pozitívne, prakticky stále je to ale iba zlomok. Z tohto grafu sa zrejme veľmi tešil aj Mark Ritson, ktorý ako jeden z mála hovorí o tom, že televízia nie je mŕtve médium.
  • Čas, ktorý trávime na online platformách rastie z roka na rok. Samozrejme, vedie Facebook, avšak tempo jeho rastu sa výrazne spomaľuje. Mark Zuckerberg má ale v zálohe Instagram, ktorý spolu s YouTube rastie v parametri ATS doslova raketovo.
  • Na základe prieskumu na UK teenageroch Mary poukazuje na to, že sociálne siete nám v podstate rovnako dávajú ako aj berú. Možnosť sebavyjadrenia je negatívne vyvážená napr. online šikanou či nedostatkom spánku.

Čo to sme vypichli, a teraz už hlbší pohľad na konkrétne témy.

Efektívny a účinný marketing

Aj v roku 2019 je v oblasti marketingu úspešná stratégia personalizovania obsahu a snaha o čo najlepšiu User Experience (skrátene UX) tj. užívateľskú skúsenosť pri návšteve či už webovej stránky, Facebooku alebo aplikácie (a platí to aj mimo online priestoru – napr. zlepšenie zážitku z nakupovania priamo v predajni – i keď pomocou online technológií 😊). Vynikajúcim príkladom je veľmi dobre známy Spotify, ktorý využíva tzv. freemium účty. Tým pádom UX je pre nich veľmi dôležitá nakoľko cieľom je, aby užívatelia, ktorí využívajú účty zadarmo, konvertovali na platiacich zákazníkov s Premium účtami.

Podľa vyjadrenia Barryho McCarthyho, CFO Spotify, práve užívateľská skúsenosť a jej zlepšovanie produkuje najväčší virálny efekt. Reakcie užívateľov a ich spokojnosť s využitím a možnosťami Spotify vedú ku konverzii z free účtov na mesačných predplatiteľov.

Spotify freemium to premium conversion

Ďalším benefitom čo najkvalitnejšej UX sú odporúčania a hodnotenia. Podľa výskumu spoločnosti Hubspot, až 60% zákazníkov považuje práve odporúčania a hodnotenia za dôveryhodné, dokonca až veľmi dôveryhodné, čo môže mať za následok veľmi pozitívny vplyv práve pri rozhodovaní o kúpe produktu alebo služby. Ďalší výskum hovorí, že až 73% zákazníkov dôveruje spoločnosti viac po vzhliadnutí pozitívnych hodnotení a až 57% následne navštívi webovú stránku spoločnosti.

Na základe týchto zistení môžeme povedať, že práve personalizovanie obsahu a snaha o čo najlepšiu užívateľskú skúsenosť má naďalej rastúci trend a veľmi pozitívny dopad na obchodné výsledky spoločností.

Vizuálne vplyvy

„Ľudia boli odjakživa vizuálni, naše mozgy sú naprogramované vnímať obrazy. Písanie bola iba skratka, tam sme zišli z pôvodnej cesty. Avšak jazyk obrázkov, to bol odjakživa náš prirodzený jazyk. Instagram bol a stále je komunikačná platforma a pomáha užívateľom zlepšiť komunikačné zručnosti.“ – vyjadril sa Kevin Systorm, spoluzakladateľ Instagramu. Podobný trend vieme odpozorovať aj pri interaktívnych hrách. Tie už v dnešnej dobe neslúžia iba na zábavu, ale taktiež na interakciu a socializáciu medzi hráčmi a tvorbu niektorých návykov. Podľa dotazníka SurveyMonkey medzi 13-19 ročnými hráčmi online hry Fortnite, v ktorom sa pýtali, v čom im hra pomohla vyšlo, že až 50% užívateľom pomohla pri naučení sa tímovej práce, 44% si našlo pomocou online hry priateľa a až 40 % si zlepšilo komunikačné zručnosti. Fortnite posúva latku stále vyššie, keď nedávno zorganizoval vystúpenie Dja Marshmello, ktorý si online priamo v hre pozrelo viac ako 11 miliónov užívateľov.

Fortnite survey results and in-game experience

Vidíme, ako sa vytvára nová sociálna platforma, ktorá môže za chvíľu nahradiť niektoré aspekty socializovania sa. Trendy ukazujú že počet hráčov podobných online hier stúpa medziročne v priemere o 5% od roku 2014. A nielen to, rozrastá sa aj komunita hráčov, ktorá podobné online hry streamuje a taktiež rastie dĺžka celkového času stráveného sledovaním online prenosov. So stúpajúcou popularitou virtuálnej reality nám hrozí, že sa úplne ponoríme do online sveta a ten sa nám bude snažiť nahradiť niektoré potrebné sociálne skills. Ale je toto naozaj zdravá cesta?

Problematický obsah na internete – málo filtrovaný a stále narastá

Viac ako polovica svetovej populácie je v súčasnosti online a má prístup k obrovskému množstvu informácií. Trending topics sú určované sociálnymi médiami a tie sú ďalej preberané médiami tradičnými. Podľa prieskumu amerických respondentov až 43% opýtaných používa Facebook ako hlavný informačný zdroj a tento trend je nemenný už v posledných 3 rokoch. Výraznejší rast v roku 2018 zaznamenal YouTube, na základe posledných dát ho za dôležitý informačný zdroj považuje až 21% opýtaných. Obe platformy sa samozrejme usilujú o zníženie problematického obsahu, ktorý je užívateľmi šírený. Podľa ich interných reportov sa počas Q1 2019 automaticky odstránilo z Facebooku 90 miliónov nevhodných príspevkov, čo predstavuje viac ako dvojnásobný medziročný nárast. Na YouTube sa počet odstráneného obsahu pohybuje na úrovni okolo 7 miliónov videí/kvartál.

Facebook and Youtube content items removed chart

K téme sa vyjadrila aj samotná Susan Wojcicki, YouTube CEO: „We can definitely continue to improve how we manage the YouTube platform…If you combine much better policies with technology to do that at scale, I think you can be at a much better place.“ Samotná regulácia obsahu je jednoznačne boj na dlhú trať, a aj napriek tomu, že sa YouTube neustále prezentuje svojím pokrokom, stále vidia priestor na zlepšenie. Netreba predsa zaspávať na vavrínoch!

Môže nás vôbec ešte niečo prekvapiť?

Každý rok si kladiem tú istú otázku. Nebolo už náhodou všetko vymyslené? Kam až vieme zájsť? Nuž vyzerá to, že v online svete máme stále ešte nevyčerpané možnosti. Veď najväčším drajverom tempa rastu online sú práve neustále sa zvyšujúce investície a inovácie. A príkladov inovácií, zaujímavých start-upov či technologickým služieb Mary vo svojej prezentácií uvádza neúrekom. Stitch Fix, Zoom, Pinduoduo, Tokopedia, Revolut a mnohé iné. Pre nás momentálne nič nehovoriace názvy, v krajinách ich pôvodu ale skutočne revolučné a inovatívne služby, ktoré môžu prerásť do globálnej inšpirácie. A možno inšpirujú aj niekoho z Vás 😊.

Zdroje:
https://blog.hubspot.com/service/get-customer-reviews
https://www.youtube.com/watch?v=G_dwZB5h56E
Mary Meeker: Internet Trends 2019, prezentácia dostupná na stiahnutie https://www.bondcap.com/pdf/Internet_Trends_2019.pdf

Podobné články