NFT v skratke

NFT, skratka pre “non-fungible token” predstavuje digitálnu jednotku, obsah, definovaný svojimi jedinečnými vlastnosťami a tým pádom nezameniteľnosťou. NFT je zaznamenané na blockchaine s unikátnym digitálnym podpisom. Majiteľom umožňuje byť predmetom ďalšieho predaja, trhová cena NFT je naviazaná na jeho obsah a závisí od dopytu a ponuky.

(Zdroj: https://m.facebook.com/puppiesmmhappy/photos/a.725680480946605/2013146922199948/)

 

Kľúčové NFT stats za posledné obdobie:

  • Na základe globálnych dát mal na konci roka 2021 NFT market hodnotu viac ako 40 miliárd dolárov
  • Predaje NFT vzrástli v roku 2021 medziročne až 131-krát
  • V roku 2021 sa do obchodovania s NFT zapojilo približne 28,6 milióna kryptopeňaženiek
  • Čína vykazuje najvyšší záujem o NFT
  • Najdrahšie doteraz predané NFT jednému majiteľovi malo hodnotu 69,3 milióna dolárov. Najvyššia cena kolekcie, ktorú odkúpilo viacero zberateľov mala finálnu hodnotu 91,8 milióna dolárov
  • Väčšina NFT sa predáva za cenu nižšiu ako 200 dolárov, priemerná cena tvorby NFT je približne na polovici tejto hodnoty
  • Najpopulárnejším typom NFT je zberateľský obsah

 

Prečo zvážiť zapojenie NFT do marketingu?

REVENUE: Prvotným dôvodom, prečo sa firma rozhodne zapojiť do NFT tvorby je nový zdroj zisku. Zisk môže byť generovaný prvotným predajom, alebo neskôr súvisieť s tzv. Royalties, kedy pôvodný autor NFT dostáva % z predaja na secondary markete, teda vždy keď sa NFT predá ďalej novému majiteľovi.

BRAND AWARENESS: Okrem toho zapojenie do NFT marketu otvára značke dvere do úplne novej komunity, možnosť získať a osloviť novú špecifickú cieľovú skupinu. Tak, ako bolo v minulosti novinkou tvoriť komunitu na sociálnych sieťach, tak dostávajú teraz značky možnosť vytvoriť si komunitu na doteraz málo prebádanom území, čím NFT market ešte stále je.

REWARDS: NFT môže taktiež fungovať ako nástroj na budovanie engagementu s existujúcimi, alebo aj úplne novými zákazníkmi. Môžu byť využívané na ponúknutie unikátneho zážitku, alebo ako forma odmien k nákupu, či lojálnosti zákazníkov. Môžu byť zapojené do dlhodobej stratégie odmeňovania, čo práve môže podporovať zapojenie získanej komunity do kontinuálneho engagementu so značkou.

CSR: NFT môžu tiež pomôcť značke podporiť veci a témy, na ktorých jej záleží, firmy tak môžu zvýšiť svoje CSR povedomie novou, netradičnou cestou a získať tak napríklad aj financovanie pre charitatívne projekty.
 

5 konkrétnych nápadov, ako využiť NFT v marketingu:

  1. Gaming

Populárne hry súčasnosti sú jedným z najväčších potenciálov v budúcnosti NFT. Práve využívaním detailnej grafiky kladú čoraz väčší dôraz na vzhľad herných avatarov, ich oblečenia alebo nástrojov. Príkladom toho je Fortnite, ktorý už v súčasnosti akceptuje aj kryptomeny a stáva sa tak obrovským potenciálom na pretavenie digitálne zakúpených skinov (vec, ktorá dokáže upraviť vzhľad postavy v hre) do NFT. NFT v tomto prípade nebude len nástrojom marketingu samotných hier, ale otvára možnosť spolupráce pre externé značky propagáciou svojich produktov v prostredí hry práve vo forme NFT. Keď sa zamyslíme, film Ready Player One už nie je až také sci-fi.

  1. Fashion

Aj keď na prvý pohľad to nevyzerá na dokonalé spojenie, módný priemysel si postupne tiež hľadá svoju cestu do digitálneho prostredia prostredníctvom NFT. Okrem digitalizácie oblečenia do zberateľských NFT kolekcií má práve módny priemysel veľký potenciál aj v spojení s gamingom. Postupne vznikajú digitálne platformy, ako napríklad The Fabricant Studio, ktoré vám umožnia vytvoriť si vlastné digitálne oblečenie ako NFT, ktoré si používatelia môžu kúpiť pre svojich digitálnych avatarov v metaverze.

  1. Predaj lístkov

V posledných rokoch došlo k masívnemu posunu v tom, ako ľudia „platia“ za tovar. Napríklad už teraz je možné kúpiť lístok na svoj obľúbený koncert alebo športové podujatie ako NFT. Okrem netradičného spôsobu nákupu, ktorý priláka nových záujemcov, virtuálna vstupenka môže v sebe zahŕňať množstvo ďalších benefitov, napríklad občerstvenie alebo špeciálny merch. A na rozdiel od papierového lístka, ktorý stratí svoju hodnotu v momente, keď sa podujatie skončí, správne postavené NFT si svoju hodnotu zachová a môže byť predmetom ďalšieho predaja.

  1. Predpredaj produktov

V tomto prípade samozrejme platí, že sa musí cieľová skupina produktu krížiť so záujmom o digitálne trendy. Skvelým príkladom toho, kedy sa to vyslovene podarilo, je Gary Vaynerchuk. Za jeho najnovšiu knihu Twelve and a half získal každý užívateľ, ktorý objednal knihu v 12 kusoch, NFT z Garyho dielne. Kniha sa tak stala best-sellerom vo viacerých krajinách ešte predtým, než prišla oficiálne do predaja.

  1. Dobročinné projekty

Využitie predaja NFT na podporu dobročinných projektov môže byť najjednoduchšia cesta pre mnohé veľké značky, ako využiť tento trend. Môže ísť o spojenie so známym umelcom, ambasádorom značky, ktorý vytvorí kolekciu NFT, spojenie už s existujúcim tvorcom NFT, alebo sa dá využiť aj digitalizácia produktov, ktoré sú už značkou vlastnené. Výťažok z ich predaja je nasledovne venovaný na dobrú vec.
 

NFT a marketing vo svete

Svojim postupným rastom si NFT budujú svoje miesto hlavne v zahraničnom marketingu. Prvá vlna NFT pozostávala prevažne z digitálnych zberateľských jednotiek, pričom jedným z najúspešnejších príkladov bol NBA Top Shot. Platforma umožňuje fanúšikom nakupovať, predávať a obchodovať s očíslovanými verziami highlightov z hier NBA, čo je digitálny ekvivalent fyzického systému zberných kariet. Platforma vygenerovala viac ako 308 miliónov dolárov v hrubom predaji, napríklad highlight LeBrona Jamesa bol predaný za 200 000 dolárov.

(Zdroj: NBA Top Shot, https://nbatopshot.com/)

 

Technológia NFT podnietila ďalšie značky, aby sa tiež zapojili do tvorby zberateľských kolekcií. Napríklad giganti rýchleho občerstvenia McDonald’s a Taco Bell boli medzi prvými, ktorí vytvorili kampane okolo NFT a predávali svojim zákazníkom digitálny Big Mac a Taco Art.

S rastúcou popularitou vznikali aj nové značky, príkladom je RTFKT, prvá luxusná značka pôsobiaca v priestore NFT. Jej virtuálne tenisky sa predávali za rovnaké ceny ako haute couture. Túto firmu na základe jej úspechu odkúpil Nike a zakomponoval tak NFT do svojej produktovej stratégie.

Práve využitím cesty spojenia CSR aktivít a NFT sa vybrala Coca-Cola, ktorá svoju prvú NFT kolekciu v metaverze spustila do predaja s tým, že výťažok z predaja pôjde na podporu organizácie Special Olympics. Predajom sa im podarilo získať 575 000 dolárov.

 

Ako je na tom Slovensko a naši susedia?

Slovensko zatiaľ v oblasti NFT zaznamenalo pomalší štart. Na konci roka 2021 sa rozhodol využiť tento trend Majk Spirit, ktorý pretavil svoj najznámejší album do kolekcie NFT, ktorú dokopy vydražil za vyše 10 tisíc eur. Výťažok z predaja venoval na charitu.

Digitálne umenie sa prostredníctvom NFT rozhodla čerstvo podporiť 365.bank. V spolupráci s ART FOND predstavili tvorbu slovenského umelca Vladimíra Havrillu, ktorý preklopil v limitovanom počte štyri svoje grafiky a jeden animovaný film do NFT. 365.bank a ART FOND zároveň budú pokračovať v podpore NFT aj pri ďalších vybraných umelcoch. Ambíciou je založiť prvú zbierku NFT umenia na Slovensku a postupne ju sprístupňovať cez digitálne obrazovky v rámci bankových pobočiek širšej verejnosti.

Využitím umenia v spojení s podporou dobročinných projektov sa rozhodol ísť McDonald’s u našich českých susedov. Spojil sa s umelcom Tomášom Břínkom, ktorý pre nich vytvoril digitálne dielo Maestropiece, ktoré bolo v aukcii vydražené za 5,04 Etherea, čo bolo v čase aukcie v prepočte 281 400 Kč.

(Zdroj: Maestropiece od TMBK, https://www.mcdonalds.cz/o-nas/pro-media/nft-burger-byl-vydrazen-za-rekordni-castku/)

 

Aktívna v NFT je v Čechách a na Slovensku aj burza Binance, ktorá sa spojila s vybranou skupinou českých a slovenských umelcov, ktorých diela pretavili do NFT kolekcií a ich predaj sa spustil na konci mája 7-dňovou aukciou. Jedným z najznámejších vybraných účastníkov je festival Colours of Ostrava, ktorý spojil NFT s doživotnou vstupenkou na festival.

Mimo spomenutých projektov zatiaľ o slovenskej alebo českej NFT tvorbe až tak veľmi nepočuť. Avšak s pribúdajúcim trendom ladenia kreatív do digitálneho prostredia, napríklad s využitím metaverzu, sa dá očakávať, že tomuto trendu prepadne viac značiek. Nachádza sa ale táto špecifická cieľová skupina, záujemcovia o kryptomeny a s tým súvisiace NFT, aj na Slovensku?

Tento rok predstavila Národná banka Slovenska prvý prieskum verejnej mienky zameraný na využívanie kryptomien na území SR. Uskutočnila ho agentúra Focus v dňoch 26. novembra až 3. decembra 2021 na vzorke 1010 respondentov. Keďže kryptomeny a NFT idú ruka v ruke, dostupné dáta sú veľmi zaujímavé aj pre zistenie potenciálneho záujmu o NFT. Zo všetkých respondentov počulo výrazy kryptomeny, kryptoaktíva alebo bitcoin až 84 percent oslovených. Takmer polovica z nich však deklarovala, že hoci výrazy počuli, nemajú väčšie znalosti. Zo všetkých opýtaných vlastní aktuálne nejakú virtuálnu menu 5,8 percenta respondentov. Ďalšieho 3,1 percenta vlastnilo kryptoaktíva v minulosti. Dovedna má s týmito menami reálnu skúsenosť 8,9 percenta ľudí na Slovensku. Zaujímavým zistením prieskumu je, že do kryptomien investujú najmä muži. Je ich až 87 percent. Z pohľadu veku ide najmä o mladšiu generáciu. Najväčší podiel (44%) pripadá na vekový interval 25 až 34 rokov. 40 percent používateľov má vysokoškolské vzdelanie.

Podobné čísla reportuje aj Fumbi network, krypto-investičná spoločnosť, ktorá je aktuálne jednotkou na slovenskom trhu. V roku 2021 mali na ich platforme pomer 80:20 v prospech mužských používateľov. Toto odzrkadľuje aj celosvetový trend, pretože vo svete tiež investujú do kryptomien väčšinou muži, aj keď percento žien pomaly narastá. Slováci vo Fumbi od roku 2018 nakúpili kryptomeny za 32 miliónov eur. V roku 2021 nakúpili spolu krypto za viac ako 25 miliónov eur. Investície do kryptomien na Slovensku teda kontinuálne rastú a dá sa predpokladať, že tento trend bude pokračovať, čím sa postupne otvárajú dvere aj pre NFT. Cieľová skupina je zatiaľ podľa dostupných dát menšia, no pre vybrané brandy môže byť veľmi zaujímavá. Nechajme sa teda prekvapiť, kto ďalší sa na Slovensku ukáže ako early adopter pre NFT.


Zdroje:
https://findstack.com/nft-statistics/
https://www.socialmediaexaminer.com/nfts-and-marketing-what-businesses-need-to-know/
https://www.entrepreneurshipsecret.com/nfts-for-marketing/
https://www.jeffbullas.com/nft-marketing/
https://www.datawordsgroup.com/nft-the-next-big-thing-in-digital-marketing/
https://tlacovespravy.sme.sk/c/22921762/prve-slovenske-diela-vo-forme-nft-spristupnuje-365-bank.html?ref=w_neprehl
https://www.mcdonalds.cz/o-nas/pro-media/nft-burger-byl-vydrazen-za-rekordni-castku/
https://www.binance.com/cs/blog/nft/p%C5%99edstavujeme-vybran%C3%A9-%C4%8Desk%C3%A9-a-slovensk%C3%A9-tv%C5%AFrce-na-tr%C5%BEi%C5%A1ti-binance-nft-421499824684903862
https://touchit.sk/wexo-prve-slovenske-hudobne-nft-sa-predali-spolu-za-viac-ako-10-000-eur/394628
https://www.forbes.sk/vysledky-prveho-prieskumu-zameraneho-na-kryptomeny-investuje-do-nich-9-slovakov/
https://tlacovespravy.sme.sk/c/22818999/v-roku-2021-kupili-slovaci-kryptomeny-za-viac-ako-25-000-000.html

Podobné články