Super Bowl LIX je za nami a priniesol množstvo rekordov, zaujímavých momentov a nezabudnuteľných okamihov.     V článku sa pozrieme na to, kde sa tento rok odohral, aké boli najväčšie čísla a kuriozity, a tiež na to, ako sa darilo sledovanosti či reklamnému trhu. Ak ste zápas nestihli, prinášame vám súhrn toho najdôležitejšieho!

  • Super Bowl LIX ( 59. ročník Super Bowlu) sa tento rok konal v New Orleans. Caesars Superdome hostil už svoj 8. Super Bowl. Rotácia hosťujúcich štadiónov (a miest) sa určuje niekoľko rokov dopredu a musí spĺňať niekoľko kritérií. Štadión musí mať kapacitu aspoň 70 000 miest, zakrytú strechu, byť v prostredí s priemernou teplotou aspoň 10 °C v čase konania a mesto vie ponúknuť ubytovanie aspoň 35 % kapacity štadióna (cca 25 000 ľudí). V súčasnosti tieto kritériá spĺňa menej ako polovica štadiónov v NFL. V roku 2026 sa SB uskutoční v Santa Clare a v 2027 v Inglewoode, obe mestá v Kalifornii. V roku 2028 sa „cirkus“ presunie do Atlanty, Georgie.
  • Do súčasnej podoby sa SB dostal v roku 1967. Tento rok sme mohli po 59. krát sledovať víťazov dvoch konferencií. Z American Football Conference (AFC) postúpil dvojnásobný úradujúci šampión Kansas City Chiefs a z National Football Conference (NFC) Philadelphia Eagles. Kansas City mali možnosť ako prvý tím v histórii vyhrať tretí titul po sebe (5. celkovo) a potvrdiť svoju aktuálnu dominanciu v tomto športe.
  • NFL ako celok uznáva ako jednu zo svojich hlavných zásad zachovanie tradícií a tento prístup sa snaží dodržať v každej oblasti. Od prvého SB v roku 1967 si tento highlight sezóny každý rok striedajú (s pridaním FOX-u v roku 1997) 4 veľké TV skupiny – ABC, CBS, FOX a NBC. Vysielateľom pre tento rok bola skupina FOX Network. Prenos a sprievodný program bežal na TV stanici FOX Sports a ich streamingovej platforme TUBI.
  • Sledovanosť preskočila minuloročný rekord. Podľa prvých čísel agentúry Nielsen a interných dát FOX-u si tento rok pozrelo 126 miliónov divákov (123,7 mil. v roku 2024). Streamovacia služba TUBI pokorila rekord z roku 2022 a na tejto platforme SB videlo 13,6 milióna ľudí. V spojení so streamingom na oficiálnej NFL appke to bolo dokonca 14,5 milióna ľudí. Divácky peak, takmer 136 miliónov divákov, zaznamenali na konci prvého polčasu s blížiacou sa Halftime Show, ktorú si zvyčajne pozrú aj ľudia, ktorí nesledujú futbal.
  • Zaujímavé okienko: Z 20 historicky najsledovanejších programov v USA je 19 Super Bowlov. Vo februári 1983 CBS odvysielala záverečnú časť seriálu M*A*S*H, ktorá sa so 106 miliónmi divákov dostala do tohto zoznamu.

 

 

  • Priemerná cena vstupenky bola 8 000 USD, najnižšia 3 000 USD. Suita s (pre) Taylor Swift išla za „príjemných“ 3 mil. USD, ale menej exkluzívne 20-členné suity sa dali zohnať aj za 800 000 USD. Štadión disponuje 165 suitami, ktoré boli, samozrejme, vypredané.
  • Priemerná cena 30-sekundového spotu počas SB bola 7 500 000 USD, maximálna cena vo vybraných slotoch bola 8 000 000 USD. Cena za inzerciu každoročne stúpa a nebola lacná ani pri vzniku SB v 1967. Priemerná cena za 30-sekundový spot počas SB I bola 40 000 USD (dnešných cca 400 000 USD). Reklamy počas SB sú veľmi sledované, vystupujú v nich známe osobnosti, herci, bývalí hráči a sú robené v humornom štýle. Najlepšie reklamy z tohto roka si môžete pozrieť tu: https://www.youtube.com/watch?v=Tx2DPYeVngw
  • Krátko k Halftime Show, o ktorej sa niekedy hovorí viac ako o samotnom zápase. V počiatkoch Super Bowlu cez polčas diváci sledovali pochodové kapely, ktoré sú dodnes veľmi špecifickou a hlučnou súčasťou univerzitných zápasov. Postupom rokov sa z toho stala show v pravom slova zmysle. Najznámejších svetových interpretov sprevádzajú bohaté LED projekcie, obrie kulisy a množstvo tanečníkov. Zaujímavosťou je, že liga prepláca interpretom iba skúšky a produkčné náklady, samotní umelci vystupujú „zadarmo“. Toto „zadarmo“ prinieslo Usherovi v roku 2024 následným predajom albumov a turné 50 miliónov USD. Halftime Show Michaela Jacksona bola dlho najsledovanejšou, Shakira + JLo zase najobľúbenejšou. Na YouTube kraľuje Halftime Show Eminema a spol. z roku 2022 s viac než 320 miliónmi views.

Ďalšie zaujímavé odhady a čísla týkajúce sa SB LIX

  • The American Gaming Association (AGA) predpovedala, že na legálnych stávkach na SB sa pretočí takmer 1,4 miliardy USD. Výsledky ešte nie sú známe. Staviť sa dá takmer na čokoľvek – okrem samotného zápasu napríklad aj na to, koľko bude trvať štátna hymna, ako dopadne hod mincou alebo akú farbu bude mať Gatorade, ktorý sa tradične vylieva na hlavu víťazného trénera.
  • Odhaduje sa, že takmer 23 miliónov ľudí vynechá prácu v pondelok (výkop je v nedeľu podvečer) a ďalších takmer 13 miliónov ľudí príde do práce neskôr.
  • Minulý rok sa v USA skonzumovalo v deň zápasu 1,3 miliardy kuracích krídel, tento rok sa očakáva nárast o ďalších 20 miliónov.
  • Takmer 19 miliárd USD minú Američania na jedlo, pitie, dekorácie a watch parties špeciálne iba kvôli SB.

Dalo by sa pokračovať ešte dlho. Tradície, ktoré definujú a sprevádzajú tento šport už vyše 160 rokov, spolu s americkým „sky is the limit“ myslením robia tento sviatok amerického futbalu zážitkom pre divákov na celom svete.

Zdroje

https://en.as.com/nfl/how-many-people-watched-super-bowl-2025-viewership-and-tv-ratings-for-eagles-vs-chiefs-n/

https://www.americangaming.org/resources/super-bowl-lix-wagering-estimates/

https://www.usnews.com/news/national-news/articles/2025-02-07/super-bowl-lix-by-the-numbers

https://www.foxsports.com/stories/nfl/super-bowl-locations-dateshttps://parade.com/entertainment/how-much-does-a-super-bowl-suite-cost

https://www.nbcchicago.com/super-bowl/do-super-bowl-halftime-performers-get-paid-whos-performing-at-this-years-game-what-to-know/3668392/

https://www.forbes.com/sites/antoniopequenoiv/2025/02/08/kendrick-lamars-hoodie-taylor-swift-and-gatorade-baths-here-are-some-of-the-strangest-legal-super-bowl-bets/

Naše ďalšie články