Na Slovensku sa v posledných týždňoch stala najžhavejšou témou marketingových vôd téma influencerských spoluprác so značkami.
Ako definuje Kódex influencer marketingu:
Influencer – je subjekt alebo osoba, ktorá je vďaka svojej popularite nositeľom spoločenskej funkcie so schopnosťou ovplyvňovať svoje publikum a motivovať ho k určitému konaniu či určitým názorom. Vo väčšine prípadov je Influencer verejne známa, skutočná alebo fiktívna digitálna osobnosť, ktorá pôsobí najmä na sociálnych sieťach a je schopná prostredníctvom svojej identity a vystupovania ovplyvňovať aj nákupné rozhodovanie jej publika. Influencer komunikuje najmä publikovaním príspevkov, blogov, videí alebo príbehov, pričom jeho publikum tvoria jeho followeri (osoby, ktoré sa prihlásila na odber príspevkov Influencera z jeho účtov vytvorených na sociálnych sieťach), fanúšikovia, ako aj akíkoľvek iní internetoví používatelia, ktorí môžu vzhliadnuť jeho obsah. Influencer v rámci Influencer marketingu funguje ako sprostredkovateľ (komunikačný kanál) medzi Zadávateľom a spotrebiteľom, ktorý za Odmenu za spoluprácu komunikuje želané reklamné posolstvo smerom k svojmu publiku (potenciálni zákazníci, spotrebitelia). Počet followerov nerozhoduje o tom, kto je a kto nie je Influencer.
Pohľad poslednej doby a aj definícia určuje influencerov ako osoby na sociálnych sieťach s platenou spoluprácou komunikujúce reklamné posolstvo . Doba internetu je tu necelých 30 rokov, ale predaj tovarov a služieb celé stáročia. V 20. storočí boli hlavné komunikačné kanály televízia, tlač, rádio či billboardy. Schopnosť ovplyvňovať množstvo ľudí a ich nákupné správanie bolo veľmi podobné, no spôsob uzatvorenia spoluprác bol iný. Spolupráce často neobsahovali právne zmluvy, prípadne boli dohodnuté na spôsob „Gentlemen’s agreement“. Obchodné a právne vzťahy boli uvoľnenejšie v porovnaní s dneškom.
V článku sa sústredíme na osoby, ktoré naozaj významným spôsobom ovplyvnili predaje komerčných produktov a správanie ľudí bez toho, aby mali nutne uzatvorené právne a obchodné zmluvy.
The Beatles – influenceri účesu mop top
Zdroj: https://www.gq-magazine.co.uk/grooming/article/the-beatles-haircut
Vplyv skupiny Beatles na ďalšie formovanie popovej hudby a správne komerčne úspešné nastavenie predaja merchandizu nemusíme viac rozvíjať. Zaslúžil by si samostatný článok. Zaujímavý je ale prienik do sféry účesov. Členovia Beatles tento typ účesu ani sami nevynašli a dokonca ho ani nenosili v počiatočných fázach. Dnes je tento účes priama asociácia na Beatles.
Príbeh tohto účesu je pokrytý viacerými verziami. Jednou z nich je verzia Astrid Kirchherr. Študenti Astrid Kirchherr a Jürgen Vollmer sa skamarátili s vtedy neznámou kapelou Beatles počas ich hrania v Hamburgu v roku 1960. Kapela vtedy nemala na bicích Ringa Starra ale Peta Besta a na basu hral Stuart Sutcliffe, takže boli piati. Astrid počas rozhovoru v roku 2008 pripomenula, že jej vtedajší priateľ Klaus Voormann mal odstávajúce uši, ktoré chcel zakryť. Tak vymyslela tento účes, ktorý ich zakryl a vyzeral štýlovo. Tento účes sa zapáčil Stuartovi, ktorý si ho vyžiadal od Astrid. Stuart bol prvý člen kapely, ktorý s týmto účesom vystupoval. Neskôr si ho vyžiadal aj George Harrison. John a Paul sa najprv zdráhali, no práve Jürgen ich presvedčil počas ich spoločného stretnutia v Paríži v roku 1961. Zvyšok už je len história.
Jednotný unifikovaný účes pri kapelách nebol v tej dobe niečo bežné. Dnes týmto štýlom funguje napríklad K-Pop. Okrem správneho zastrihnutia v kaderníctve si vyžaduje dostatočnú údržbu vo forme česania, gélov a potom ďalšej návštevy kaderníctva. Predajcovia vlasového príslušenstva tej doby vo Veľkej Británii určite neboli nespokojní.
Influencerský vplyv Beatles ďaleko presahuje hudobný priemysel a preniká do všetkých aspektov života, hoci množstvo z ich prvkov nevymysleli a dokonca neboli ani prví, ktorí ho použili, no napriek tomu dokázali biznisovo predať takmer všetko. Samozrejme aj vďaka skvelému manažmentu v pozadí. Ten dokáže každého influencera správne nasmerovať. 😊
Zdroj: https://webgrafikk.com/blog/news/saga-of-the-missing-beatles/
Marlon Brando – ambasádor motorkárskeho životného štýlu
Zdroj: https://amcn.com.au/editorial/most-influential-motorcyclists/#:~:text=Marlon%20Brando&text=But%20so%20popular%20was%20Brando’s,he%20used%20in%20the%20film.
Film z roku 1953 „The Wild One“, v preklade Divoch, s legendou strieborného plátna Marlonom Brandom spôsobil značný rozruch v predaji motocyklov a kožených búnd. Dej filmu bol inšpirovaný skutočnou udalosťou z roku 1947 o gangu motorkárov. Marlon sa tu objavil ako správny „bad boy“ v koženej bunde s poriadnym motocyklom. Konkrétne Triumph Thunderbird 6T z roku 1950.
Tento vzhľad dokonca inšpiroval Elvisa Presleyho v jeho filme Jailhouse Rock z roku 1957. James Dean, ďalšia ikona Hollywoodu, si ihneď kúpil podobného Triumpha a začal imitovať Marlona. Koženú bundu dokonca zakázali nosiť na školách kvôli jej asociácii s rebéliou a chuligánskym správaním. Film bol vo Veľkej Británii zakázaný po dobu 14 rokov od jeho premiéry.
Motorka sa týmto spôsobom stala symbolom rebelstva a nielen dopravným prostriedkom na prepravu z bodu A do bodu B. Ovplyvnil ďalších motorkárov a filmy ako „Easy Ride“ alebo „Rebel Without a Cause“. Dnes by dozaista Marlon mal na sociálnej sieti dostatok followerov nielen od mužského pohlavia, ale najmä od ženského.
Princezná Diana – fashion influencerka
V 80tych rokoch Diana, princezná Walesu, nebola len členom kráľovskej rodiny, ale dozaista aj módnou ikonou. Jej unikátny a sofistikovaný moderný štýl obliekania inšpiroval mnohé ženy. Diana dokázala skĺbiť eleganciu, no zároveň ju skombinovať s takzvaným „streetwear lookom“. Dokázala aj bežným ženám ukázať, ako sa elegantne obliecť aj s kúskami bežného nosenia.
Optikou dneška – fashion influencer. Fotky Diany sa dostávali do tlače a televízie skutočne často a tak dokázala ovplyvňovať vlnu módnych trendov. Frekvencia jej vstupov v médiách bola podobná ako frekvencia pridávania príspevkov na sociálne siete u fashion vlogeriek.
Dovolím si tvrdiť, že vplyv Dianinho kreatívneho modného vkusu je citeľný dodnes a dokáže inšpirovať módne influencerky aj v súčasnosti. O jej módnych kúskoch sa debatuje dodnes a pravidelne sa umiestňuje v rebríčkoch najlepšie oblečených osôb. Jej najlepšie kúsky nechávam na inšpiráciu na tomto linku.
Zdroj: https://www.dailytelegraph.com.au/subscribe/news/1/?sourceCode=DTWEB_WRE170_a_GGL&dest=https%3A%2F%2Fwww.dailytelegraph.com.au%2Fentertainment%2Fcelebrity%2Fa-bike-short-and-a-big-sneaker-why-hailey-bieber-and-emily-ratajkowski-are-copying-princess-dianas-sporty-90s-outfits%2Fnews-story%2Fc5637330edd608341d1b647780ca76b9&memtype=anonymous&mode=premium&v21=HIGH-Segment-1-SCORE
Pelé – ambasádor Pumy
Futbalista Pelé bol ozajstný majster športu a vzorom futbalovej mládeže. V čase svojej najväčšej slávy a športových úspechov ho oslovila Puma počas majstrovstiev sveta v roku 1970. Vo štvrťfinále medzi Brazíliou a Peru mal Pelé zrazu kopačky značky Puma. V úvode zápasu si dokonca zámerne vyžiadal od rozhodcu zastavenie zápasu aby si ich mohol zaviazať šnúrky. Samozrejme že záber všetkých kamier smeroval na kopačky.
V zákulisí pritom prebiehala tajná dohoda medzi Bratmi Dasslerovcami, že ani Puma (Rudolf Dassler), ani Adidas (Adolf Dassler) nepodpíšu kontrakt s Pelém. Dôvod bol jednoduchý. Panovala tu obava, že akákoľvek rivalita by mohla sumu kontraktu vytiahnuť do výšin, ktoré by mohli jednému, alebo druhému, spôsobiť až bankrot. Puma tento pakt porušila a ponúkla Pelému 120 000 dolárov (ekivalent dnešných 800 000 dolárov) za to, že si obuje ich kopačky. Jediný pokyn pri propagácii bol, aby požiadal rozhodcu o prerušenie hry, aby si mohol zaviazať šnúrky.
Tento akt mal za následok prehĺbenie konkurenčného boja medzi Adidasom a Pumou, čo malo za následok začiatok vojny medzi týmito dvoma gigantmi.
Ak by bol Pelé futbalista dnešnej doby, dozaista by počtom followerov bol na podobnej méte ako Ronaldo, či Messi.
Zdroj: https://about.puma.com/en/this-is-puma/history
Marilyn Monroe – Beauty influencerka
Zdroj: https://www.vogue.co.uk/beauty/article/marilyn-monroe-beauty-routine
Jednu z ikon Hollywoodu 50tych rokov netreba nikomu viac predstavovať. Jej filmy sú už možno pre dnešné generácie neznáme, no jej charakteristický vzhľad pozná dodnes široká verejnosť.
Málokto vie, že jej denná rutina starostlivosti o vzhľad a zdravie pleti nápadne pripomínala dnešné „skincare routine“ blogy influenceriek. Marilyn dbala na to, aby sa vyhýbala UV žiareniu, pretože urýchľuje tvorbu vrások a pigmentových škvŕn. Dokonca bola pravidelným návštevníkom dermatologickej ambulancie Erna Lászla (jeho kozmetické výrobky sa dodnes predávajú). Používala odlíčovací olej, pretože verila, že olej absorbuje olej a zároveň priaznivo pôsobí na jej suchú pleť. Samozrejme po odlíčení ihneď použila hydratačný krém.
Okrem rutiny starostlivosti o pleť využívala rôzne makeup triky. Niektoré sa dnes šíria virálnym tempom na TikToku. Používala napríklad vazelínu pod jej make-up, aby jej pleť vyzerala sviežo pred kamerami. Obdobne napríklad jej trik s očnými tieňmi bol nedávno virálny s hashtagom #marilynmonroemakeup.
Marilyn by dnes bola asi najvplyvnejšia influencerka v beauty segmente s najväčším počtom followerov. Hoci nie je medzi nami už viac ako pol storočia, jej tipy a triky doslova valcujú sociálne siete a inšpirujú ďalšie dievčatá a ženy.
Bonus Stan Mikita – influencer ohnutej čepele hokejky a nosenia hokejovej prilby
Náš rodák zo Slovenska, vlastným menom Stanislav Guoth, sa presťahoval do Kanady za lepším životom ešte ako 8 ročný v roku 1948 a stal sa jedným z najúspešnejších hráčov v NHL v tých dobách. Okrem fantastických štatistík https://www.nhl.com/sk/player/stan-mikita-8449602 svojou náhodou ovplyvnil nielen hokejových mládežníkov, ale aj celé odvetvie výroby hokejok.
Počas tréningu strieľania na bránu okolo roku 1962 údajne Stan zlomil čepeľ hokejky tak, že získala tvar písmena V a v zápale hnevu s takouto zlomenou hokejkou strieľal ďalej. Po chvíli zistil, že čepeľ s takýmto tvarom prináša oveľa rýchlejšie a tvrdšie strely. Čoskoro spolu so spoluhráčom Bobbym Hullom si zahýbali čepele hokejok namočením do horúcej vody a následným pritlačením o zárubňu.
Stan demonštroval benefity tejto hokejky tak, že od sezóny 1962 bol s kolegom Hullom v TOP 10 strelcoch 8 sezón po sebe. Zahnuté čepele sa stali tak populárne a rozšírené, že sama NHL musela dopísať do pravidiel ich maximálny uhol zakrivenia. Najprv o jeden palec, potom už len o pol palca. Toto pravidlo je tam dodnes.
Stan bol zároveň jeden z prvých hráčov NHL, ktorý začal používať prilbu po celý čas zápasu už v roku 1968. V týchto dobách nebolo použitie prilieb bežné a dokonca ani do roku 1979 nebolo povinné. Aj takto prispel k bezpečnejšiemu modernému hokeju. Stan bol doslova plnohodnotný influencer pre hokejový svet. Nielen pri hokejkách, ale aj pri bezpečnostných prvkoch.
Zdroj: https://www.orlandosentinel.com/2018/08/07/blackhawks-legend-stan-mikita-was-a-lesson-in-greatness/
Zdroj: https://www.thecanadianencyclopedia.ca/en/article/stan-mikita
Pri Stanovi ešte zostaneme. Dnešné spolupráce s automobilovými značkami sú úplne bežná záležitosť. V 60-tych rokoch sa to dalo dokonca spraviť bez zmlúv a doťahovania. Stan spokojne spropagoval aj motocykle našej tuzemskej výroby počas jeho výletu do Československa v roku 1967. S cigaretkou v ruke si dal dole sako a šiel si hneď dať skúšobnú jazdu. Skúter Tatran 125 dostal do daru (predchodca dnešnej influencerskej bartrovej spolupráce). Skúter mal údajne obdržať v Kanade počas tamojšej výstav motocyklov. Či k tomu aj reálne prišlo, sa už asi nikdy nedozvieme.
Zdroj: https://www.youtube.com/watch?v=b-mgyqcGxgY
Zdroje
https://ttu-ir.tdl.org/server/api/core/bitstreams/ac12ada4-d894-406e-a55b-797a833f2013/content
https://www.nme.com/features/beatlemania-how-the-mop-tops-made-the-modern-world-757347
https://www.goldminemag.com/features/origin-of-beatles-mop-top-style-remains-a-hairy-issue
https://www.imdb.com/title/tt0047677/mediaviewer/rm1742267392/
https://amcn.com.au/editorial/most-influential-motorcyclists/#:~:text=Marlon%20Brando&text=But%20so%20popular%20was%20Brando’s,he%20used%20in%20the%20film.
https://www.euronews.com/culture/2023/07/01/the-eternal-style-icon-princess-dianas-legendary-fashion-sense-explored
https://www.dailytelegraph.com.au/subscribe/news/1/?sourceCode=DTWEB_WRE170_a_GGL&dest=https%3A%2F%2Fwww.dailytelegraph.com.au%2Fentertainment%2Fcelebrity%2Fa-bike-short-and-a-big-sneaker-why-hailey-bieber-and-emily-ratajkowski-are-copying-princess-dianas-sporty-90s-outfits%2Fnews-story%2Fc5637330edd608341d1b647780ca76b9&memtype=anonymous&mode=premium&v21=GROUPA-Segment-1-NOSCORE
https://www.bosshunting.com.au/sport/puma-Pelé-paid-tie-shoes-world-cup/
https://www.dailymail.co.uk/sport/football/article-11585373/Puma-broke-Pelé-Pact-paid-Brazilian-icon-120-000-TIE-LACES.html
https://www.csfd.sk/tvorca/860-marilyn-monroe/biografia/
https://time.com/6216202/blonde-marilyn-monroe-fashion-legacy/
https://hnonline.sk/history/profily/96019749-na-rodnom-liptove-pasol-kravy-a-o-hokeji-nic-netusil-ako-sa-stan-mikita-stal-hviezdou-nhlhttps://www.qoruz.com/blog/the-birth-and-growth-of-influencer-marketing-a-brief-history/
https://www.buzzfeed.com/angelicacheyenne/20-historical-figures-whod-be-social-media-influencers-or