Ku koncu roka sme si pre vás pripravili nádielku zaujímavého čítania – ako sa darilo v roku 2020, čo bolo zaujímavé, čo rástlo… ale aj aké zmeny nás čakajú na európskom trhu, či aké vyhliadky má mobilný reklamný trh.
Príjemné čítanie a šťastný nový rok!
Váš team Zenith
Inovácie na úvod
Tentoraz sa pozrieme na pár inšpirácií zmysluplných inovácií. Zozbierané príklady z mnohých častí sveta ukazujú trendy v spojitosti s inklúziou na mnohých úrovniach (digital, služby vytvorené pre ľudí v zrelom veku, súkromie pre znevýhodnených), ekológiou pre udržateľný rozvoj, použitím hier, pokusov o nápravu sveta pre všetkých…
Pre značky je použitie týchto inšpirácií nielen záležitosťou robenia niečoho dobrého, slušného a hodnotného, ale aj príležitosťou chopiť sa tém dôležitých pre spotrebiteľa a vybudovať cez ne skúsenosti a zážitky.
Článok 21 trendov pre rok 2021 nájdete TU
Obchody s aplikáciami zaznamenali 130 miliárd stiahnutí
Ďalším príkladom, ktorý si ukážeme je predčasné vyhlásenie niektorého fenoménu za mŕtvy. Pred nejakým časom sme čítali, že ľudia už si nesťahujú aplikácie pre ich smartfóny. Rok 2020 ale priniesol zmenu aj v tejto oblasti – počet stiahnutých aplikácií sa zvýšil o 10% v porovnaní s minulým rokom. Malým prekvapením pravdepodobne bude, že TikTok sa umiestnil na prvom mieste medzi najsťahovanejšími aplikáciami. Pravdaže, zoznam zahŕňa aj aplikácie, ktoré rástli hlavne vďaka situácii vo svete – napr. Zoom alebo Google Meet. Najviac peňazí bolo minutých na Tinder (čo nie je vôbec prekvapujúce), Disney+ sa umiestnilo na 4. mieste (vynikajúci výsledok s ohľadom na to, že táto platforma má len jeden rok a nie je zatiaľ dostupná po celom svete).
Celý článok TU
Vyhliadky reklamy v mobile na rok 2021
Ak hovoríme o mobiloch, eMarketer spracoval predpoveď vývoja mobilnej reklamy na nasledujúci rok. Report je v zásade zameraný na US (dáta v ňom použité sú z US trhu), ale trendy v ňom popísané sú alebo by mohli byť univerzálne. Nárast času stráveného s obrazovkou bude so sebou prinášať aj nárast reklamných výdavkov. Nový iOS (14) môže zmeniť spôsob, ako používame aplikácie. V programmatiku a spôsobe trackovania užívateľov narastie dôležitosť lokálnych vyhľadávaní. A narastie vývoj OTT a gamingu. Naozaj slušná dávka informácií.
Celý článok TU
Rok na TikToku: Hudba 2020
TikTok to tento rok vyhral – je najpopulárnejšou aplikáciou, zvýšil zapojenie sa užívateľov, niekoľko kreatívnych nápadov získalo svetovú slávu (napríklad týpek na skateboarde, ktorý spieva hitovku Fleetwood Mac a pije Ocean Spray). Boli (stále sú?) aj hrdinami sporu medi USA a Čínou. Vo všeobecnosti, stalo sa toho u nich tento rok veľmi veľa a tak sa rozhodli pozbierať to najzaujímavejšie a spraviť ročnú sumár. Najpopulárnejšie hudobné žánre, pesničky, umelcov, živé vystúpenia, ale tak isto začínajúce hviezdy a hudobné legendy – a ich práca (John Lennon, Oasis, Elton John, Prince, George Michael). Stojí za to byť v obraze, čo sa deje na TikToku.
Celý článok TU
The Year in Creativity, 2020
Ešte ostaneme v duchu sumárov – kreativity v roku 2020, t.j. zozbierané názory kreatívnych ľudí z niekoľkých tuctov agentúr. Zdieľajú projekty, na ktoré sú hrdí, ktoré obdivujú a predkladajú ich predikcie na rok 2021. Veľa inšpirácie a príkladov zaujímavej reklamnej kreativity z tohto roka.
Celý článok TU
EU Digital Markets Act v desiatich bodoch
Tento príspevok je na trošku serióznejšiu tému – EÚ konečne vydala Digital Markets Act, čo sú nové regulácie digitálneho trhu a subjektov, ktoré na ňom fungujú. Nové regulácie majú šancu zmeniť, akú rolu budú hrať na trhu najväčší hráči (Google, FB, Apple, Amazon) a spôsob, ako by sa mali vyvíjať. V tejto oblasti sa toho deja momentálne veľa, ako v EÚ tak za oceánom – Facebook a Google musia čeliť viacerým súdnym sporom zo strán vlád a štátnych právnikov. Vyriešiť tieto súdne spory a prispôsobiť sa novým reguláciám pravdepodobne zaberie nejaký čas, ale aktivity sa v tejto oblasti rozhodne zintenzívnili. Predpokladáme, že sa vám nechce prechádzať celý Digital Markets Act, takže s vami zdieľame tento pekne spracovaný sumár.
Celý článok TU
Amazon je na väčšine európskych trhov minoritným hráčom
Meno Amazon pravdepodobne bude prvým, ktoré ľuďom napadne, keď sa rozpráva o e-commerce. Je to ich celosvetovým záberom, rastúcou pozíciou ako zadávateľa reklamy, ale aj množstvom dát, ktoré vlastnia. A toto aj cez to všetko, že Amazon neoperuje na väčšine našich trhov (aj keď pravdaže môžeme nakupovať na americkom, nemeckom či britskom – ale oficiálne Amazon nevstúpil na trhy v našom regióne). Pravdaže to neznamená, že na týchto trhoch nie je e-commerce. Práveže naopak – lokálni hráči východnej, centrálnej aj severnej Európy prekvitajú.
Celý článok TU