S pojmom Black Friday sa stretol už každý z nás, nie každý však vie, čo sa za týmto tajuplným názvom skrýva. A nie, nebude to zelený mimozemšťan. Kým sa vydáme do sveta mediálnych čísel a štatistík (aby ste videli, že tento ošiaľ už naplno máme aj na Slovensku), pozrime sa na to, prečo sa Čierny piatok volá čierny, prečo práve piatok a ako súvisí s nakupovaním.

Trochu z histórie

V septembri roku 1620 odplávala z Anglicka do Ameriky na lodi Mayflower stovka pútnikov, ktorá dúfala v lepšie zajtrajšky. Cesta trvala dva mesiace a ďalších pár ubehlo, kým sa pútnici rozhodli definitívne loď opustiť a usadiť sa na pevnine. Prvú zimu neprežila polovica z nich a nebyť pomoci, ktorú ostatní dostali od domorodých Indiánov, táto kapitola dejín by bola zabudnutá. Pútnici neskôr na znak vďaky usporiadali veľkú hostinu, kde pozvali svojich záchrancov a túto udalosť si odvtedy v USA každoročne pripomínajú ako Deň vďakyvzdania.
Ako to súvisí s Čiernym piatkom? Od roku 1941 sa Deň vďakyvzdania oslavuje v posledný novembrový štvrtok. Nasledujúci piatok má väčšina ľudí v práci voľno a navštevujú svojich príbuzných. Ešte stále nie je čierny. Tento prívlastok začali používať v 60tych rokoch, 20. storočia taxikári, policajti a pracovníci mestských dopravných prostriedkov, nakoľko pri presúvaní sa toľkého množstva ľudí za návštevami, na cestách vládol zmätok a chaos.
Obchodníci si uvedomili, že predĺžený víkend mesiac pred Vianocami je ideálnou možnosťou ako sa zbaviť starých skladových zásob, pred tým, než začnú predávať nové vianočné tovary. Zväčšujúcim vplyvom televíznej reklamy v nasledujúcich rokoch, rástla aj popularita tohto „sviatku“ a dnes na zľavy čakajú každoročne milióny ľudí.
Zaujímavosť: Pondelok po Black Friday sa nazýva Cyber Monday a jedná sa o reklamnú akciu zameranú na zľavy v digitálnom svete.

Black Friday v reklamných brejkoch na slovenských televíznych obrazovkách

Na Slovensku sa tento marketingový fenomén začal udomácňovať až s príchodom milénia. S veľkým prispením reklamy dnes už každý vie, čo Black Friday znamená a kedy približne začína. Je nutné spomenúť, že sa už nejedná výhradne o jednodňovú akciu, zvyčajne trvá viac týždňov.
Televízna reklama zameraná na Black Friday kopíruje celosvetový model. Najpopulárnejšími produktmi kupovanými na Black Friday sú elektronika, oblečenie a nábytok. Ak porovnáme počet nakúpených GRPs medzi segmentami v novembri 2020 na Slovensku, elektro segment predstavoval takmer 70% celej televíznej Black Friday inzercie.

Tradičnými hráčmi tohto obdobia sú Alza, Mall, Okay, Tesco a iné. Nové brandy, ktoré pribudli tento rok sú napr. Dedoles, XXXLutz či CCC. Počet inzerentov, ktorí sa zaujímajú o Black Friday stúpol oproti roku 2015 o 375%.

Ak sa pozrieme na porovnanie nakúpených Black Friday GRPs, nárast v roku 2020 oproti roku 2015 je vyše 1200%. Zadávatelia si uvedomili, že sa oplatí investovať (nielen do TV reklamy) práve v tomto období.

Zaujímavé je aj sledovať, akým spôsobom sa zadávatelia televíznej reklamy pripravili na toto finančne dôležité obdobie v roku. Prvé spoty s Black Friday tematikou sme mohli vidieť už tri týždne vopred – čím bližšie ku oficiálnemu dátumu, tým sa intenzita zvyšuje. V roku 2020 padol Black Friday na 48. týždeň, kedy vyvrcholila aj kampaňová horúčka, o týždeň neskôr už môžeme sledovať iba minimálne dobehy týchto kampaní.

Piatok bol podľa očakávaní aj dňom, kedy Black Friday kampane v 48. týždni 2020 dosahovali najvyššie hodnoty GRPs.

Oplatí sa to?

Nepochybne áno. Minimálne naši klienti s BF kampaňami zaznamenali počas čierneho piatku viac ako 100% zvýšenie návštevnosti na ich webe a odmenou im boli doposiaľ historicky najvyššie denné tržby. Tlieskame 😊


Zdroje:
PMT / KANTAR SLOVAKIA, 2015-2020 YTD
https://www.semrush.com/blog/black-friday-statistics-2020/
https://www.history.com/topics/thanksgiving/history-of-thanksgiving
Wikipedia

Podobné články