Autorka je držiteľom certifikátu DIMAQ.

V tomto blogu (seriáli) na pokračovanie Vás prevedieme pestrofarebným pozadím online PR článkov z mediálneho pohľadu. Spoznáte nielen základné pojmy, ale dáme Vám aj praktické rady, ako s týmito formátmi komunikačne naložiť.

Epizóda 1: Viete aký je rozdiel medzi klasickým online PR článkom a natívnym článkom? Aké sú ich výhody a nevýhody?

PR je skratka z anglického public relations, čo znamená vzťah s verejnosťou. My si viac povieme o obľúbenom PR formáte v online prostredí, pomocou ktorého postupne budujeme vzťah s terajšími, ale aj budúcimi zákazníkmi.

V slovenských mediálnych vodách sa označenie PR pripisuje reklamným článkom či inzercii.

Jednoducho povedané, ide o platený obsah, ktorý nakupujú inzerenti na slovenských  médiách (sme.sk, topky.sk, aktuality.sk, startitup.sk, refresher.sk – auditované výsledky slovenských médií nájdete na IAB monitor) s cieľom priblíženia značky, produktu alebo služby širokej verejnosti.

V dnešnom marketingovom prostredí je nákup online PR článkov na stránkach médií nevyhnutnou súčasťou reklamných stratégií firiem. Práve inzerovanie prostredníctvom PR formátov na prestížnom webe dokáže v hlavách vašich zákazníkov vzbudiť  dojem hodnovernosti a objektívnosti voči značke.

Je dôležité povedať, že ide o dlhotrvajúci obsah, ktorý „žije“ na stránkach médií veľmi dlho a čitatelia si ho môžu spätne  kedykoľvek  dohľadať. Zároveň uverejňovanie PR článkov na zaujímavých weboch s odkazom na vašu značku/web napomáha pri SEO aktivitách.

Aké je výhoda online PR článku ako jedného z mnohých online formátov?

Hlavná výhoda online PR článku je lepšie vysvetlenie jedného alebo viacerých benefitov produktu, služby, respektíve značky ako takej.

Samotná tvorba obsahu online PR článku je vo veľa prípadoch zastrešená interne samotnou značkou – PR špecialista, marketér alebo produktový špecialista. Tu si treba uvedomiť, že takto pripravený obsah má čisto reklamný charakter a často má takýto obsah PR článku nízku pridanú hodnotu pre čitateľa. Zvyčajne už z nadpisu alebo z perexu na vás kričí značka, produkt alebo služba. Z týchto dôvodov je miera čítanosti článku (a tým aj zásah na používateľov – vyčísľujeme počtom návštev samotného článku) i čas strávený čítaním PR článkov pomerne nižší ako je priemer natívnych článkov.

Kde sa zobral PR formát natívny článok a aká je jeho prednosť?

Práve z dôvodu častokrát nudného obsahu online PR článkov sa v posledných rokoch na našom trhu vyprofilovali médiá, ktoré pochopili princíp ako ponúknuť ľudom zaujímavý obsah a zároveň tento obsah prepojiť s konkrétnou značkou, produktom alebo službou pomocou natívneho článku.

Značky, ktoré si už mohli takúto spoluprácu vyskúšať, ocenili výsledky tohto modelu a čoraz viac inklinujú práve ku natívnym článkom. Hlavnou prednosťou natívneho článku je vyššia miera čítanosti a dlhšie strávený čas používateľa na tomto článku ako v prípade klasického PR článku.

Aby sa článok považoval za skutočne natívny, mal by spĺňať viacero atribútov. Jedným z nich je, že článok musí zodpovedať tónu a hlasu ostatného redakčného obsahu média. Tiež musí poskytovať hodnotné informácie, ktoré čitateľ u vybraného média zvyčajne očakáva. Zároveň tento platený PR formát – natívny článok, musí spĺňať pozičné umiestnenie v rámci média medzi redakčnými článkami. Z týchto dôvodov je produkcia natívneho článku zastrešená tímom ľudí, ktorý úzko spolupracuje s redakciou samotného média. Práve tieto atribúty sťažujú čitateľom stránky odpozorovať, že ide vlastne o platený obsah. Avšak kvôli transparentnosti sú média združené v IAB Slovakia povinné takýto platený obsah aj označiť. Najčastejšie s v článku nachádza informácia „tento článok bol pripravený v spolupráci s XY značkou“.

Chcete sa inšpirovať úspešnými príkladmi natívnych článkov?

Pekným príkladom natívneho článku je článok uverejneným na spravodajskom webe sme.sk, kde sme veľmi rafinovaným a jednoduchým spôsobom vysvetlili bankový produkt „Digitálny úver“ od klienta Tatra banka.
Čítajte viac: Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť podvodníkom

Článok dosiahol viac ako 80- tisíc čítaní a po prepočte na jednotkovú cenu bol maximálne efektívny z pohľadu ROI. O prístupe a výpočte ROI PR formátov si povieme bližšie v nasledujúcej epizóde.

Ďalším unikátnym príkladom je séria článkov, vytvorená v spolupráci so Startitup, kde v podobe rozhovoru s inou známou značkou, klient Tatra banka nenápadným spôsobom odkomunikoval aj svoj produkt „Podnikateľský úver“. Čítaj te viac: Príbeh slovenskej kozmetiky, ktorá na výrobu využíva jednu z najdrahších surovín v hodnote 2 500 eur/kg

Okrem pomerne vysokej čítanosti článku, sme dosiahli aj rekordný, priemerne strávený čas na článku, skoro 6 minút na používateľa/čitateľa.

Krásny príbeh o slovenskom internete sa nám podarilo pripraviť spolu s klientom O2 pomocou longform natívneho článku.
Čítajte viac: Od modemu k mobilu: Príbeh slovenského internetu má už 25 rokov

Zhrnutie

Primárny rozdiel medzi PR článkom a native článkom je v komerčnosti, teda v umení zakomponovať značku, produkt, službu do hodnotného a zaujímavého obsahu z pohľadu čitateľa. Zvyčajne je PR článok vnímaný viac reklamne, pričom pri natívnom článku ide viac o príbeh, kde samotná značka, produkt alebo služba sú veľmi citlivo vtiahnuté do obsahu. Dôvod, prečo značky využívajú bežne takýto online PR formát – natívny článok, popri klasických online reklamných formátoch je, aby sa odlíšili a zároveň príjemným a nenásilným spôsobom oslovili zákazníka.

Nezatracujme však klasický PR! Pri špecifickej komunikácii presne spĺňa svoju úlohu, ale od toho sme tu už my, aby sme Vám poradili ako „vyskladať“ úspešné Public Relations z mediálneho pohľadu. Pre našich klientov sme uverejnili tisíce článkov na weboch.

Viac o natívnych článkoch a celkovo o natívne reklame a všetkých dôležitých informáciách nájdete v komplexnej príručke Obsah, ktorý ľudia milujú“ , na ktorej sa podieľali aj odborníci z našej agentúry.

 

Viac o našich skúsenostiach s natívnymi článkami si môžete prečítať v našom pokračovaní k téme TU.

Podobné články